Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Det började för ca 5 månader sedan.

Så fort jag la i backen och skulle backa så klonkade det till ordentligt vänster fram. Detta ljud blev värre för varje dag.

Jag byte drivknuten och felet va löst.
Sen besiktade jag och gjorde hjulinställning.

Nu börjar ljudet komma igen. Tätare och tätare och högre och högre .

För några veckor sedan byte jag övre och undre motorfäste samt länkarms bussningen.

Men ljuset finns kvar.

Knuten igen.?
Eller glapp i splinsen.

Läste något om en gummi "bricka" man kunde sätta innanför bulten för drivaxeln. Kan det hjälpa?

Vad tror ni om detta?

Gäller min v70 02 t5
Användarvisningsbild
av milktrucker
limma drivaxlarna.........
av Jonas_latt
milktrucker skrev:limma drivaxlarna.........
Google lite men verkar som folk rekommenderar fetta in den i stället för att slippa limma fast den.
Går det med vilket tjockare fett som helst?
Användarvisningsbild
av fisse

Nej gör inte det.... Det är ett helvete att få loss skiten om du behöver byta något i framvagnen! Tror till och med Volvo själva har slutat med det? (tror jag?) Prova hellre den nya centrumbulten då. Jag hade limmade och det var en utmaning att få itu det! Fettade splinsen i stället och det är tyst. Jag tror inte att det är dina drivaxlar som är boven i detta fenomen du upplever.

Jag har liknande fel som dig och tror det beror på något av motorfästerna. Det är svårt att krypköra lugnt och fint utan att det rycker.
av Jonas_latt
fisse skrev:

Nej gör inte det.... Det är ett helvete att få loss skiten om du behöver byta något i framvagnen! Tror till och med Volvo själva har slutat med det? (tror jag?) Prova hellre den nya centrumbulten då. Jag hade limmade och det var en utmaning att få itu det! Fettade splinsen i stället och det är tyst. Jag tror inte att det är dina drivaxlar som är boven i detta fenomen du upplever.

Jag har liknande fel som dig och tror det beror på något av motorfästerna. Det är svårt att krypköra lugnt och fint utan att det rycker.
Jag ska prova fett och nya bultar.
Jag tror ändå mitt fel ligger där. Felet försvann ju någon månad när jag byte drivknute. Efter att jag byte övre Och undre motorfäste så går den hur jämnt och fint på kryp körning.
Användarvisningsbild
av fisse
Ja det gör du nog rätt i faktiskt! Jag fick ett mer klickande ljud när mina drivaxlar behövde fixas. Det blir nog nästa operation för mig att byta motorfästerna! Störigt att hoppa fram som en padda i ettan...
av mollan
HiTek skrev:På min S60 med automat är alla oljud med klonk från drivaxlarna borta efter detta:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... x%5D+klonk

Om det nu är samma form av klonk du hör så är det möjligt att det är så enkelt allt lösa.
Ingen hög kostnad att testa visserligen.
Vet ni om denna skruv passar till min V70 2.5T aut -04 ? den ser ju som sagt va lite kortare ut.
av Jonas_latt
Bulten är bytt och infettad men ändå så är ljudet kvar.
Som sagt så bytes yttre drivknuten för ca 5 månader sedan. Och detta hjälpte betydligt men inte fullt ut.
Kan det va inre knuten?
Strålkastarspolare och polvändning

Jag igen, Någonting sa mig att det är […]

Volvo car UX

Hahaha börja inte igen :-D

..Med ombyggda atech2, kan man köpa en enhe[…]

Stefans 968

Ville byta bultarna till bromsoksadaptern och det […]