Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
snowman skrev:
Andis skrev:
mena skrev:Gör du nr7 åker du vad jag tror på en hjulinställning
Helt korrekt som mena skriver.

Dessa bultar justerar man cambern med på N serien.Bild
Tack, så det betyder att jag kan inte ta av undre fjäderarm utan att behöva hjulinställning. På S70in var det dock inte kul att jobba när den satt fast då den fjädrade uppåt ganska hårt? Är det samma sak på V70N? Eller räcker det att ta av den vid spindelleden?
Tror inte det blir bökigt. Ta lös spindelleden och se till att ha något som kan hålla nere länkarmen då den vill åka uppåt. Sedan ä r det bara ta ut drivaxeln utan problem.
Jag har inte bytt hjullager men bytt drivaxeln så det snarlikt.

Jag har själv vad jag tror ett hjullager som verkar vara på gång. Men det låter knapp om det ännu. Men hur länge vågar man köra innan det är försent och vad händer om hjullager åker?
av snowman
mena skrev: Jag har själv vad jag tror ett hjullager som verkar vara på gång. Men det låter knapp om det ännu. Men hur länge vågar man köra innan det är försent och vad händer om hjullager åker?
Mitt är också i väldigt tidigt stadium men när ett hjullager lägger ner kan man tydligen aldrig veta, vissa kan lägga ner utan att låta något alls. Jag frågade verkstaden om sommaren var lugn men det var tveksamt, man visste aldrig. Eller så ville de tjäna pengar ;) Men samtidigt sa de att de känt till folk som kört mycket länge med kassa hjullager, bara skruvat upp stereon :)

På S70in lät hjullagret ganska mycket faktiskt så min lär förhoppningsvis inte vara på gång riktigt än.

Kör med bilen, sväng höger, låter det mer då så är det vänstra hjullagret kasst, sväng vänster och det låter då så är det högra hjullagret.

Jag hör inte mitt hjullager såvärst mycket rakt fram, man skulle kunna tro att det är däcken(som har fått räfflor) men svänger man vänster så hör man det helt klart.
Användarvisningsbild
av ER
Lagren jag bytt har i 3 fall av 4 alltid morrat, i ett fall precis som man slickade räfflade linjer på vägen och blivit varmare än övriga, i sista fallet vad det på G att gå då det var vibrationer i fjädern man kände.
Ett enkelt sätt att veta vilket är att sätta handen/finger på fjädern och snurra hjulet när det är upplyft. Känner man i fjädern hur kulorna rullar så är det på den sidan som felet sitter.
Ang. drivaxeln så GÅR det att få ur den utan att lossa spindelleden, bara trycka in drivaxeln när man har hjulen vrida max till sitt ändläge och sen vrida drivknuten åt motsatt håll, ev även lite uppåt så skall det finnas nog med spelrum utan onödig demontering. Har bytt en drivknut på detta viset.
av mena
ER skrev: Håller man koll på hur tätningen mot baksidan av navet än vänd så är det en enkel sak att byta nav själv utan mera än basic hammare/slägga samt ringnycklar/hylsa/lednyckel.

Givetvis byter man bultarna till navet vid byte av nav samt centrumbulten då den blivit demonterad.
Tätningen du pratar om. Är det den tätning som man placerar längst ut på yttre drivknuten. Tätningen ligger mellan yttre drivknuten och baksidan av hjullagret?

Följer det inte med nya bultar till hjullagret? Vart hittar man annars nya om man inte har möjlighet att köpa original från volvo.
Användarvisningsbild
av ER
mena skrev:
ER skrev: Håller man koll på hur tätningen mot baksidan av navet än vänd så är det en enkel sak att byta nav själv utan mera än basic hammare/slägga samt ringnycklar/hylsa/lednyckel.

Givetvis byter man bultarna till navet vid byte av nav samt centrumbulten då den blivit demonterad.
Tätningen du pratar om. Är det den tätning som man placerar längst ut på yttre drivknuten. Tätningen ligger mellan yttre drivknuten och baksidan av hjullagret?

Följer det inte med nya bultar till hjullagret? Vart hittar man annars nya om man inte har möjlighet att köpa original från volvo.
Tätningen sitter mellan yttre drivknut och lagrets insida mot motorn sett. Den går att vända åt fel håll då ena sidan är lite större i diameter än den andra.
Jag brukar köpa specialbult och skruv antingen via Volvo eller skandix.de där jag söker via Volvos detaljnummer. köper man från tex Vparts så medföljer dessa bultar som behövs, men hört om billigare där det inte medföljt.
av mena
ER skrev:Ett enkelt sätt att veta vilket är att sätta handen/finger på fjädern och snurra hjulet när det är upplyft. Känner man i fjädern hur kulorna rullar så är det på den sidan som felet sitter.
Testade detta idag och jag kände ingenting på fjädern. När jag kör bilen ute på vägen så hör jag ett konstant ljud som blir högre ju fortfare jag kör och försvinner om jag kör sakta. Jag hör att det kommer från vänster sida och när jag svängar åt vänster så hör jag ljudet lite tydligare.

Måste ju vara hjullagret. Det låter som jag köra på en riktigt grov-asfalterad väg men det har väldigt likt ljud som när bromsarna skulle ligga på. Får lite av samma ljud när jag bromsar. Men bromsarna tog jag ned igår och smörjde upp och gick igenom och de såg helt okej ut(kolvarna och bromsklossarna) och ljudet fanns kvar.
Jag skulle vilja kunna utesluta att det är brosmarna innan jag installerar nytt hjullager.

Går det att koppla ur vänster frambroms från bromsskivan på något säkert sätt? Där jag har garaget på ett industriområde har vi stora vägar med nästintill ingen trafik på kvällar och helger.
av snowman
mena skrev:
ER skrev:Ett enkelt sätt att veta vilket är att sätta handen/finger på fjädern och snurra hjulet när det är upplyft. Känner man i fjädern hur kulorna rullar så är det på den sidan som felet sitter.
Testade detta idag och jag kände ingenting på fjädern. När jag kör bilen ute på vägen så hör jag ett konstant ljud som blir högre ju fortfare jag kör och försvinner om jag kör sakta. Jag hör att det kommer från vänster sida och när jag svängar åt vänster så hör jag ljudet lite tydligare.

Måste ju vara hjullagret. Det låter som jag köra på en riktigt grov-asfalterad väg men det har väldigt likt ljud som när bromsarna skulle ligga på. Får lite av samma ljud när jag bromsar. Men bromsarna tog jag ned igår och smörjde upp och gick igenom och de såg helt okej ut(kolvarna och bromsklossarna) och ljudet fanns kvar.
Jag skulle vilja kunna utesluta att det är brosmarna innan jag installerar nytt hjullager.

Går det att koppla ur vänster frambroms från bromsskivan på något säkert sätt? Där jag har garaget på ett industriområde har vi stora vägar med nästintill ingen trafik på kvällar och helger.
Vad jag förstår så om du svänger vänster och det låter mer då så har du problem med höger hjullager och då tvärtom. Har du kontrollerat så att du inte har räfflor på däcken, det ska tydligen vara ganska vanligt. Förövrigt har jag sett att på verkstad så hissar de upp bilen med en förare och samtidigt som de driver hjulen så står det en mekaniker på golvet och lyssnar på lagren med stetoskop.
av S6024t
vad det ska krånglas till ,hissa upp bilen,lägg ett finger lätt på fjädern och snurra på hjulet,känns direkt vilket lager det som är dåligt,kolla båda sidor,är det så att det är ett lager så känns det i fjädern
av snowman
Börjar bli dags för bytet men hittar inte verktyget jag behöver för spindelleden? Hade hoppats på att Biltema hade en billig? Någon som kan peka mig rätt?

På beskrivningen låter det som att spindelleden är lite krånglig att byta? Troligen lika bra att köra med 2 bilar till verkstaden så man kommer hem även om det skulle köra ihop sig ;)
av snowman
Ingen som vet vad det är för verktyg som behövs till undre spindelled? Jag har tittat i verkstadshandboken och där står att om det behövs får man använda ett special verktyg men bilden visar 2 helt vanliga nycklar?
Volvo xc70 2011

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]

Brukar också köra injection cleaner :-D[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 202[…]

Strålkastarspolare och polvändning

Jag igen, Någonting sa mig att det är […]