Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skrothögen
Någon som vet vad det är för fel när luftburken blir kokhet även i väder som de är idag? (regn och 11 grader varmt)
Ska det vara så på 850?
Varje gång man kör iväg ifrån en kallstart så smäller det till någonstans vänster fram, jag antar att fjädern som sköter varm/kallluft öppnar eller försöker öppna?

Jag har bytt luftfilter och gjort rent burken samt tagit ur och satt tillbaka slangen som tar luft från grillen och det fanns inget fågelbo där.
Jag har även problem då det ryker från oljestickan och oljepåfyllningen, den verkar inte ta vatten så det är nog vevhusventilationen.
Bilen har hyffsat jämnt tomgång men reagerar lite väl sent på gas.

Någon som har en idé?

Har kollat felkoder, har en felkod: Motortemperaturgivarens period för lång.
Vad menas med det?
av *pettson*
Det finns inte någon uppspänd fjäder som löser ut när bilen vill ha kall luft. Det är en vaxtermostat och fungerar inte den, tja då får bilen en ansenlig mängd varmluft oavsett om du har fri tillgång till kalluft.
Men det är ju inte svårare än att ta bort slangen till varmluften och göra en provtur. Är burken kallare då? Om den är kallare, ja då tar du bort burken och löser problemet med termostaten.
Burken kommer aldrig att vara iskall någonsin förstås, då den sitter i motorrummet och blir utsatt för värme oavsett.

Felkoden betyder att din termostat är kass. Bilen tar för lång tid på sej att bli varm.

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]