Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Weldrum
Tjenare, nyss köpt en V70 från 98, kamremmen är bytt vid 12000 mil, nu har den gått 24000 mil. Går det att byta kamremmen själv på denna och kan jag köra ca 1 månad till, då jag inte har råd att köpa kamrem denna månaden för att vi skall resa. Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Klart att det går att byta själv, varför skulle det inte gå? Det som krävs är rätt verktyg - tolkar framför allt - och kunskap.

Hurvida du kan köra en månad till kan ingen svara på. Det gör du precis som du vill, men rasar kamremmen så åker du troligen på att byta hela motorn.
Sen är ju milen inte det enda som har betydelse, utan även åldern på remmen....
av Weldrum
exakt när den är bytt vet jag inte, men med tanke på att den gått 24000 mil på 16 år så borde den ju bytts för ca 6-8 år sedan. vet inte hur långt den hade gått när förra ägaren köpte den.
min flickväns pappa är duktig på bilar så han kan nog hjälpa mig att byta den, vad är det för verktyg man skall ha så kan jag ju fråga honom om han har det :)
av S6024t
behövs inga spec,verktyg,men verktyg måste du ha..har bytt på ett flertal V70,utan spec, verktyg,bara att tänka sig för o vara försiktig
av Naikon
Passar på att kapa tråden lite, sorry!

Någon som har några tips på hur man billigt kan komma undan ett kamremsbyte i Göteborg? Känns lite ovärt att lägga 6000kr på Bilia när det är lika mycket som själva bilen kostade...
av *pettson*
Naikon skrev:Passar på att kapa tråden lite, sorry!

Någon som har några tips på hur man billigt kan komma undan ett kamremsbyte i Göteborg? Känns lite ovärt att lägga 6000kr på Bilia när det är lika mycket som själva bilen kostade...
Vi ska se.. 6000 i inköp.
Felsatt kamrem, eller bara bytt rem och det krävdes mera..= 6000 till i delar plus ett byte.

Det finns ingen som tar 6000 för ett kamremsbyte, om det är REMMEN du ska byta, om man nu inte vill avsäga sej jobbet. Då kan det ju iof kosta 12000. Ett rembyte brukar ligga runt 2300-2500kr inkl rem.
Men är det ett komplett byte med ett komplett kit ínkl vattenpump, ja då sticker det iväg. Men det är DELAR du betalar mest för, inte jobbet.

Men å andra sidan så med den inställningen att det kostar som bilen så är det väl bara låta bli? Kör till det rasar, köp en annan bil?
Anledningen till att många säljer en bil väldigt billigt, är att det just kostar pengar att fixa något.
Då är det lite svårt att som köpare använda samma argument. Det är för dyrt, bilen kostade ju inte något. Köpte du bilen billigt var det ju ment att du skulle ta kostnaden för åtgärden.

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]