Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ostfrallan1
Det ryker ur oljestickans hål när motorn går och rinner olja ur oljelocket...
Så jag antog att det är vevhusventelationen som är igen satt. och det var den...
Och alla gamla tråder om hur man byter den är nere så därför frågar jag här...

Lättaste sättet att göra ren den om man helst inte villl plocka ner grenröret,, finns det något sätt?

fylla den med nån fettlösning, dum ide´?

Jag är ingen hejjare på motorer men lite kan jag iallafall..

tacksam för svar :-(

http://www.s80.dk/Billeder/vevhus.jpg ( A tog jag bort och kollade ner i E och där var det helt igensatt ...
Volvo 850 2.5 95a är bilen jag har
av Volvo 850 AWD
Jag är hellre ingen hajare på motorer, men det går fortare att plocka ned insuget än att fundera på hur svårt det är. Bra tillfälle att byta insugningspackningen också :D
av Adamp
Jag hade också att det rök ur oljestickan det är då dax att fixa det. Det svåraste enligt mig är att få lås insugsröret från motorn och EGR rörets fästning på back sidan. Om du vill lämna den på verkstad kan du köpa ny bil kosta ca 9900kr i en offert jag fick. Gjorde det själv det tog mig ca 7 timmar och då tog jag det lugnt! jag rekommenderar Haynes rep manual finns på Biltema med flera för ca 300 kr. Delarna kostar ca 1000kr på Volvo då jag byte allt till vevhusvetilationen på min 850 GL från 94. Du bör göra det snarast då det finns risk att packningen mellan motor och växellådan går!
av ostfrallan1
Oljefällan var igensatt med gammal olja och skit. så jag borra bort oljefällan.

jag tog bort slangen som går från oljeavskiljaren till toppen av motorn(brevid oljepåfyllningslocket) och spolade ur den (den var fylld av skit)

Sen körde jag alla slangar med tryckluft och sen igenom slangen som oljefällan satt fast på igenom vevhusventelationen, nu trycker inte motorn ut olja genom oljelocket längre och det blir inte samma tryck när man tar ut oljestickan med motorn igång, tror ni jag har fixat problemet?

Detta gjorde jag utan att plocka bort grenröret, det finns mer skit kvar i i oljeavskiljaren men det är så sjukt svårt att göra ren den om man inte plockar bort grenröret, så jag vet inte hur jag ska göra nu... gahh
av *pettson*
Så nu har du flyttat mestadelen av skiten rakt ner i oljetråget alltså. Då lär i alla fall oljebytet se ut som en överraskning.
Borra bort flamfällan? Vad har du för bil? Hade du inte en 850? :shock:

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]