PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Lamboreplika
rid54 skrev:Det finns ju snäckor med servo (164 exvis). Kanske lättare att få till i en Amazon.
Jo det är en tanke, men kuggstång är så mycket mer exakt, inte så glappstyrt och vingligt.
Användarvisningsbild
av P210
Du måste hitta en smal rackare, inre styrlederna på kuggstångens styrstag ska ju på något vis hamna i linjen som skär genom övre och undre länkarmsinfästning för att inte få bump steer.
Bild
Problemet med Amazonen är väl att den optimala placeringen då går rakt igenom oljetråg/motorblocket?!

En kompis med T5 turbomotor i sin amatörbyggda Amazon med hembyggd framvagn har en kuggstång från Opel Ascona B som är väldigt smidig och kort, han säger att han tog den för att den "enkelt" går korta ytterligare, även en kuggstång från en Volvo 360 ligger och skräpar i hans garage då även den hade ungefär rätt längd.
Användarvisningsbild
av lennarte
Amazonen har ju hela styrstags arrangemanget och styrsnäcka framför framaxeln, och då borde inte oljetråget vara i vägen, eller? Där har ju 164 också styrsnäckan, så det borde vara enklare. När jag byggde om min PV så hade jag planer på kuggstång bakom framaxeln i och med jag skulle bygga om till rattlås och ändå kapa röret till rattstången. Tanken var att sätta en delad rattstång från en nyare Amazon eller 140. På PV-n var stagen där p-ändarna sitter skruvade i navet så det hade gått lätt att vända dom, men där sprack det på oljetråget. Nu löste sig rattlåset ändå så jag slapp "röra i den biten". Den egentliga frågan är hur gammal Din Amazon är. Från -68 (kanske -67) har den delad rattstång, det underlättar, men det är myyycket jobb oavsett. Om man ska ha kuggstången framför framaxeln blir det kanske lättare.

Mvh
Lennat
av rid54
Lamboreplika skrev:
rid54 skrev:Det finns ju snäckor med servo (164 exvis). Kanske lättare att få till i en Amazon.
Jo det är en tanke, men kuggstång är så mycket mer exakt, inte så glappstyrt och vingligt.
Det finns andra egenskaper med styrsnäcka som är önskvärda, bl.a dämpning av hjulkrafterna vid spårig vägbana, ojämnhheter etc. Kuggstångsstyrning har inga sådana egenskaper; vissa "premiummärken" behöll snäckan länge just av den anledningen (tyska tillverkare). Av nytillverkade bilar kan nämnas Lada Niva... De kan fås med ZF servosnäcka; finns inget glapp eller vinglighet i den styrningen.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]