Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av waiko
Hej
Har en v50 D2 my11 som gått 6000 mil nu och är rätt sugen på en ny v60. Har fått hem erbjudanden om att privatleasa v60 för 3900 kr och då r det inget extra tillagt med utrustningen. Har fortfarande skuld på v50 ett tag till, så min fråga till er är att om det lönar sig att byta in nuvarande bil och leasa v60 i 3 år. Eller behålla v50 och fortsätta betala av skulden( har ca 3 år kvar till noll skuld)
Fördelen är ju att man får sprillans ny bil med allt som är plus med det, sen är det ju det där när avtalet löper ut vad som sker då? Antingen är det ju uppskattat värde eller resterande värde på bilen. Känns också lite lurigt.
Det kanske är värt att köpa en ny bil och ha en tradionellt billån istället för leasing med serviceavtal mm
Är det nån som sitter på nåt bra svar i denna krångliga fråga?
Användarvisningsbild
av MartinS
Ekonomiskt sett är det alltid billigast att ha kvar det du har.
av Lövet
+1

Det lönar sig aldrig att byta en bil där du redan har tagit majoriteten av värdeminskningen.
Sedan finns det massor av andra skäl (som att det är trevligt osv) men lura dig inte att det finns något "lönsamt" i bytet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det uppstår frågor. Vad får du "över" när du säljer nuvarande bil? Kommer du ur den affären utan förlust? Men kom ihåg att du efter 3 år med leasingbilen, och förhoppningsvis slipper efterdebitering på grund av att bilen inte håller resvärdet, inte får något i "handen". Då är du fast i "leasingvärlden". Du får börja på ny kula. Leasing är nog bra i ett företag eftersom hela kostnaden, och halva momsen, är avdragsgill. Men privatleasing är jag skeptisk till. Jag personligen tror att det är som att "pissa på sig". Först är det varmt och skönt, sedan blir det kallt.
Användarvisningsbild
av P210
Har du ett billån idag på ca 3000kr/mån och sedan betalar försäkring, skatt, service, reparationer, slitdelar mm kanske månadskosten blir upp mot 5000kr/mån - då kan leasingsumman låta billigt i jämförelse.

Jämför en privatleasing för 3900:-/mån som efter 36 månader kostat dig 140400:- Det är rätt saftigt eftersom du inte äger bilen sen...
Max 1500 mil per år ingår, extra mil kan kosta 12-15kr, 1800mil ett år ger 4500:- extra.

Lite ur privatleasingavtalen från Volvo;
Serviceabonemang i 3 år och vinterhjul på aluminiumfälg ingår!
Transportstyrelsens avgifter tillkommer. (Bilskatt måste betalas utöverleasingen om du inte tar en miljöbil)
Bilen lämnas tillbaka i ett normalt skick. Eventuella skador debiteras kunden.

Bra eller dåligt? bedöm själv, det är en ny bil som ska finaniseras och Volvo vill ha sina pengar, så i slutändan tror jag det är hugget som stucket, mer upp till var och en om man vill ha ett enkelt och praktiskt bilägande.
Har själv haft två tjänstebiler och det trista tyckte jag var att man inte kan göra mycket med dem, går inte slänga på ett par extraljus eller en dragkrok hur som helst, eller tona rutor etc. Och köper man bagagerumsmatta/takräcke etc kan inte ens kan skicka med tillbehören till nästa ägare när den är tre år gammal...?

Men förmodligen bättre än att köpa en ny och toppbelånad bil vart tredje år...
Användarvisningsbild
av SvenB
En stor skillnad är att du inte får tillgodoräkna leasingräntan som ränteavdrag på skatten, som du får göra på avbetalningsräntan.
av Lövet
Det största kostnadsposten är bilens värdeminskning. Inte hur den är finansierad. Många lurar sig gärna där. Skillnaden mellan privatleasing och finans på en ny bil är förvisso reell men en fjärt i rymden mellan att köpa en ny bil och behålla en begagnad.
av Lövet
Jag är faktiskt helt ovetande om vilken reklam Volvo kör för tillfället

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]