Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC70 -05, 42000 mil, med fungerande fyrhjulsdrift.
Har ett ordentligt snedslitet däck (pga dåligt utförd hjulinställning - den verkstaden har jag slutat anlita, av flera skäl) och skulle behöva byta ut det. Jag vet att man säger att man bör byta alla 4 däcken samtidigt på bil med fyrhjulsdrift. Men, hur mycket påverkar det bilen om däcken har lite olika mycket mönster kvar fram/bak? Är det verkligen så superkänsligt? Det känns onödigt att byta alla 4 däcken när 3 av dem är i alldeles utmärkt skick och bara har gått en sommarsäsong.
Jag tänker att om jag byter 2 av dem så skiljer det ju egentligen inte mycket mer än det gör efter normalt slitage efter en säsong - framdäcken slits ju mycket mer även vid normal körning. (Tanken är att köpa samma sorts däck som de som sitter på, så skillnaden blir ju bara några mm slitage)
Tänker jag fel?
Är det något jag måste ta hänsyn till på min gamla trotjänare? Eller kan man räkna med att den med ålderns rätt har så mycket slitage ändå att det inte spelar någon större roll?
Såvitt jag har förstått finns det olika syn på detta, jag vill gärna se argument av alla sorter så jag kan fatta ett välgrundat beslut...
Jallemet skrev: Idag, 12:59 Spontant a.k.a killgissning är att det är lämpligt att byta axelvis d.v.s två däck som du själv skriver.

Bilen är väl primärt framhjulsdriven och automatiken sköter fördelningen vid belastning fram/bak mer än höger/vänster.
Ja, det var så jag tänkte, att man byter båda på samma axel.
Frågan är, som sagt, om och i så fall hur fyrhjulsdriften påverkas om man inte byter alla 4 samtidigt - som man kanske bör göra i den bästa av världar. Men det känns så jeffla onödigt att byta däck som har minst en, kanske två säsongers livslängd kvar.
Detta lever kvar sedan V70XC med viscodiff som var SUPERKÄNSLIG. Du har Haldex, det är inte lika känsligt. Om du har två mer slitna däck - sätt dessa bak. Om du har däck med mindre rullomkrets där fram kan bilen tro att framhjulen spinner och därmed koppla in 4wd för mycket. Detta bör dock bara hända om däcken är rejält olika slitna eller kanske snarare av olika dimension.

Tyvärr utnyttjas den här rädslan av oseriösa gummiverkstäder som skrämmer upp kunderna att 4wd går sönder om man inte byter allt samtidigt.

Har du fräscha däck bak och helt nya fram kommer du få 0 problem - jag lovar.

Detta lever kvar sedan V70XC med viscodiff som var[…]

Allt verkar iofs OK, så den får duga s[…]

Värmepaketet läcker, tidvis mycket

Fortsättning från Svanis tråd o[…]

Stefans 968

Stor Porscheträff vid sjöhistoriska idag[…]