Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej! Vilken djungel det var detta med felkodsläsare!
Min V70 (i trafik november 1999, MY 2000) har Denso styrsystem, men gäller det gasspjället också? Verkar osannolikt tycker jag..
En VAG COM 409.1-kabel och Vol Fcr, funkar det? Vore kul med något som funkar till alla system på bilen, inte bara ETS, behovet kommer säkert finnas i framtiden också.

ETS-lampan tändes i helgen, dock utan symptom. Farthållaren funkar också, och när jag skulle rengöra spjället var det redan rent, konstigt va? Gul etikett på det också, så det är utbytt nån gång.

Tack på förhand!
Men det blev verkstad istället, fick två koder på ETS:

ECM-950F -Gaspedalllägesgivare
ECM-9520 -samma

Är det en enkel potentiometer på gaspedalen? Eller något mer avancerat?
Här kommer lite info. Tryck på Show-knappen för att se texten.

Jag hade ett liknande fel på farsans S80 2.5D, där det fanns en felkod på en av lägesgivarna till gaspedalen. Det visade sig att en av givarna fick sin matning via samma säkring som till AC:ns magnetkoppling och denna säkring var trasig. Vet inte om det är kopplat på samma sätt på X70 99-00 men du kan ju börja med att kolla över säkringarna.
Spoiler »
Tack så mycket! :D
Nu förstår jag (tror jag) varför jag måste smyga iväg från stillastående: sätts någon av dessa koder så blir ett symptom "långsam öppning av trottel". Har jag för bråttom blir det motorstopp eller åtminstone väldigt skakigt på lågt varv.
Och endast den andra koden verkar tända varningslampan.
Kanske skulle prova en begagnad pedal, komplett med sensorer?
Tack igen, uppdatering kommer såklart!
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]