Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
mena skrev:Gör du nr7 åker du vad jag tror på en hjulinställning
Hur är det möjligt? Undre fjäderarmen är statisk i längd och går inte justera på något vis precis som spindelleden. Rent logiskt borde det bara vara styrstagets inställning som avgör hjulinställningen? Om man skulle få för sig att även låssa skruvstaget så borde inte det vara något problem ihäller, problemet kommer först när man låssar inställningen på styrstaget?
Användarvisningsbild
av ER
Är faktiskt enklare än så. efter man lossat ok och tagit bort skiva räcker det med att ta bort centrumbulten på drivaxeln(fram), trycka drivaxeln inåt och då har man det utrymme som krävs för att nå med ringnyckel att lossa bultarna till navet.
Håller man koll på hur tätningen mot baksidan av navet än vänd så är det en enkel sak att byta nav själv utan mera än basic hammare/slägga samt ringnycklar/hylsa/lednyckel.
Givetvis byter man bultarna till navet vid byte av nav samt centrumbulten då den blivit demonterad.
Nu har man inte rört nåt som har med fjädring/styrning att göra så man slipper dels demontera onödigt mycket samt slipper hjulinställning då man alltid ska utföra kontroll/inställning när man rört bultar till fjädring/styrning som är justerbart inom vissa marginaler så även om man tror man har gjort rätt krävs kontroll/inställning då övertro på detta blir dyrt på däckkontot.
Bytt 4st lager på under 45 minuter/st genom att inte krångla till det onödigt med demontering i onödan och i ena fallet större delen av tiden var bankade med slägga på navet för att lossa det.
Visst kan man få banka i olika vinklar för att navet skall släppa men då man skall byta så spelar det ingen roll man man råkar skada det gamla vid demontering.
av snowman
ER skrev:Är faktiskt enklare än så. efter man lossat ok och tagit bort skiva räcker det med att ta bort centrumbulten på drivaxeln(fram), trycka drivaxeln inåt och då har man det utrymme som krävs för att nå med ringnyckel att lossa bultarna till navet.
Håller man koll på hur tätningen mot baksidan av navet än vänd så är det en enkel sak att byta nav själv utan mera än basic hammare/slägga samt ringnycklar/hylsa/lednyckel.
Givetvis byter man bultarna till navet vid byte av nav samt centrumbulten då den blivit demonterad.
Nu har man inte rört nåt som har med fjädring/styrning att göra så man slipper dels demontera onödigt mycket samt slipper hjulinställning då man alltid ska utföra kontroll/inställning när man rört bultar till fjädring/styrning som är justerbart inom vissa marginaler så även om man tror man har gjort rätt krävs kontroll/inställning då övertro på detta blir dyrt på däckkontot.
Bytt 4st lager på under 45 minuter/st genom att inte krångla till det onödigt med demontering i onödan och i ena fallet större delen av tiden var bankade med slägga på navet för att lossa det.
Visst kan man få banka i olika vinklar för att navet skall släppa men då man skall byta så spelar det ingen roll man man råkar skada det gamla vid demontering.
Bra tipps. Hur är det då om jag ska byta spindelleden också? Jag såg att spindelleden kostade ganska mycket mindre(arbetet) att få bytad på verkstad så jag antar att man kan komma åt även den på något smidigt vis?
Användarvisningsbild
av ER
Krävs "specialverktyg" för montering av spindelleden.
Fast när jag bytte så tog jag en stump gängstång med mutter som jag gängade på tappen, i andra ändan en stor "båtbricka" jag slog på med minisläggan så att kulleden/spindelleden släppte från huset i spindeln och sen använde en hederlig kofot och däckjärn för att sprätta ur dom.
Skall tillägga att jag passade på att byta bärarmarna samtidigt så jag hade lite mera spelrum.
Vid montering skall man ha ett verktyg som dels styr in hålena rätt men även gör att kraften hamnar rätt då man slår in den i huset i spindeln. Jag tog lite gångstång för att få "styrningen" och sen lite försiktigt våld på flänsdelen framsidan och baksidan om vartannat så den inte styrde snett.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/ac ... t/1028792/
av snowman
ER skrev:Krävs "specialverktyg" för montering av spindelleden...
Allt jag kommer ihåg att det krävs specialverktyg för att demontera spindelleden. Den vi använde en gång såg ut såhär :

Bild

Att få spindeleden på plats var dock lite krångligt med tänderna men efter ett tag gick det uppenbarligen.

Men detta var på en S70, kanske det är annat på V70N? Behövs det specialverktyg för att montera spindelleden? Tyckte annars att den såg lika dan ut som till S70:in?
Användarvisningsbild
av ER
Är stor skillnad, påV70N sitter leden som egen komponent i spindeln bultad med två bultar underifrån med mutter i bärarmen så du byter bara leddelen, därav detta verktyget du använder vid monteringen så den lettrade delen kan drivas in i spindeln.
Vid demontering har jag bara tagit kofot och ett beststämt knyck så har konan lossat efter man tagit bort muttern.
Är väl bara tvärgående bult m. mutter på S70 med cylindrisk pinne som har nersvarvad del där bulten "låser" hela bärarmen och byte spindelled= byte av bärarm?
S60/V70N:
Bärarm:
Bild
Spindelled:
Bild
av Andis
Helt korrekt som mena skriver.

Dessa bultar justerar man cambern med på N serien.Bild
av snowman
Andis skrev:
Helt korrekt som mena skriver.

Dessa bultar justerar man cambern med på N serien.Bild
Tack, så det betyder att jag kan inte ta av undre fjäderarm utan att behöva hjulinställning. På S70in var det dock inte kul att jobba när den satt fast då den fjädrade uppåt ganska hårt? Är det samma sak på V70N? Eller räcker det att ta av den vid spindelleden?
av snowman
ER skrev:Är stor skillnad, påV70N sitter leden som egen komponent i spindeln bultad med två bultar underifrån med mutter i bärarmen så du byter bara leddelen, därav detta verktyget du använder vid monteringen så den lettrade delen kan drivas in i spindeln.
Vid demontering har jag bara tagit kofot och ett beststämt knyck så har konan lossat efter man tagit bort muttern.
Är väl bara tvärgående bult m. mutter på S70 med cylindrisk pinne som har nersvarvad del där bulten "låser" hela bärarmen och byte spindelled= byte av bärarm?
S60/V70N:
Bärarm:
Bild
Spindelled:
Bild
Okay, tack, då får jag se till att fixa ett monteringsverktyg då.

Jag kan dock säga att när jag bytade spindelled på S70in(fram) så bytade jag bara själva spindelleden och inte hela armen.

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]