Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er,
nu skall jag äntligen slå till på en XC90 :) Den som väntar på något gott får ju alltid vänta för länge. Vi kommer att sikta på en begagnad med PDS, drag, 7-säten och skinn. Troligen en -04:a eller -05:a. Jag var väldigt inne på en D5:a först men räcker den till på den tunga bilen? Hur upplevs bensinmotorerna?

Grundfrågan är: Vad kör ni de 3 olika motorerna på vid blandad körning?
- 2.5T
- T6
- D5

Vilken rekommenderar ni?

Tack på färhand.
Användarvisningsbild
av robbygg
Hejsan!

Kan börja med att köper du en XC90 kommer du inte ångra dig, det är en riktig kryssare.

Jag kör en T6 och i blandad körning ligger den på 13.9 l/100km (snålkörning, man kan lätt ligga på en 15.0 l/100km)
På landsväg ligger den på 8-9 l/100km (i lätt nerförsbacke). Kör man mycket stadskörning så lär det snabbt märkas på bensinmätaren då den dricker en hel del, mycket gas och broms hela tiden.

Det fina med T6 är att när det väl behövs vid omköningar tex så är det toppen, den susar om på ett kick.
Senast redigerad av 1 robbygg, redigerad totalt 0 gånger.
av para
Jag har en D5 (185hk) med automat och ligger runt litern blandat.
Kommer ner till 0,75-0,8 kanske på långfärd i 90km/h

Har tidigare haft en 2,5T automat och motsvarande siffror för denna var 1,2 resp 1,0 med toppar upp till 1,6 i stadstrafik.

Prestandamässigt tycker jag dessa två är ganska lika, inga racerbilar men det räcker till. Tittar du på 04-05 så är det väl 163hk dieseln och den är nog ett gränsfall tycker jag.

Föresten....Min xc90 är tillsalu, kolla under säljes.
av uffeason
Har idag en xc90 D5 -04 och när det gäller dieselns ork i förhållande till tyngd så räcker det inte! Har därför satt box från SAm vilket ger ungefär samma vrid och effekt som den nya 185hk.
Väntyar inom ett par veckor in en ny bil med samma spec fast då med den nya D5an, så jag kan rekomendera dieseln även om en T6 eller V8 naturligtvis har skönare gång. Tillhör dock de som inte gillar att stå vid tappen så dieseln passade mig bra.
Kom dock ihåg att barnsjukdomarna har vart många på XC90. MIn bil har haft mer eller mindre ett klippkort hos Volvo för åtgärdande av diverse krämpor.
Trots alla problem är det den bilen jag har trivts bäst med under alla år så ber nu en bön att kvalitetsnivån lyfts till rätt nivå. Är detta fallet så blir det världsklass på nästa bil.
LÄmnar min bil Volvo inom en månad men är nån intresserad av en fullmatad XC90 med allt från läder, aut, RTI och RSE så släpper jag den för 290 istället för att Volvo skall skära emellan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Köp den motor som ni gillar mest och skit i förbrukningen.

Skillnaden i bränslekostnad mellan olika motorer är en "piss i nilen" jämfört med värdeminsknig, service, slitdelar, skatt, försäkring osv.

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]