Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
Har beställt alla delar ink. kylare från Skruvat.nu. Hoppas det är dugliga grejer! En bekant ska hjälpa mig att byta.

Vet inte om det är en korkad fråga, men lambdalampan lyser (enligt tidigare ägaren kunde den börja lysa när man körde på ett gupp eller dylikt, på grund av att lambdasonden var dåligt monterad men vad vet jag).

Ska hursomhelst felsöka detta när jag kommer över någon med en felkodsläsare, men det blir nog i värsta fall inte förrän efter denna service och kamremsbyte!

Låter det dumt att inte felsöka innan servicen, med risk för att annars behöva plocka bort kamrem kylare mm igen för att åtgärda anledningen att lambdalampan lyser?? Vet nämligen inte alls riktigt vad lamdalampan kan och brukar indikera för fel.
av Pxu
Jag köpte tändmoduler mm från en havererad 960-motor för nåt år sen. Där hade man bytt bl.a. spännrulle till kamremmen, delarna kom från just skruvat. Han hade kvittot tillhanda också så det såg jag. Kamremmen hade hoppat då spännrullen kantrat och vikt sig i fästet... Jag vet ju naturligtvis inte om kvittot och delarna verkligen hörde ihop, eller om en klant monterat delarna. Men en så viktig del skulle jag vara väldigt försiktig med att sätta i en piratkopia... Bytte just rem i min nu, 54000 mil och orginalrullen känns fortfarande fin. 1993 satte man fortfarande i kvalitetslager :)
Användarvisningsbild
av RMH
Pxu skrev:Jag köpte tändmoduler mm från en havererad 960-motor för nåt år sen. Där hade man bytt bl.a. spännrulle till kamremmen, delarna kom från just skruvat. Han hade kvittot tillhanda också så det såg jag. Kamremmen hade hoppat då spännrullen kantrat och vikt sig i fästet... Jag vet ju naturligtvis inte om kvittot och delarna verkligen hörde ihop, eller om en klant monterat delarna. Men en så viktig del skulle jag vara väldigt försiktig med att sätta i en piratkopia... Bytte just rem i min nu, 54000 mil och orginalrullen känns fortfarande fin. 1993 satte man fortfarande i kvalitetslager :)
Aj då... Det lät ju sådär. Jag hoppas verkligen inte jag råkar ut för samma sak. :(
Användarvisningsbild
av lennarte
När jag bytte kamremmen på min 745 med 16V motorn så borrade jag ett 1,5mm hål i tätningsbrickan på rullarna och tryckte in nytt fett. Jag har ett munstycke till fettsprutan som är som en nål med 1,5mm diam. Attarns var tysta dom blev. Sedan Locktite i hålet. Har inte läckt ut något än. Kört c:a 5 -600 mil.

Mvh
Lennart
av ogren
Jag ringde just Bilia och de säger att Volvo rekommenderar kamremsbyte inom 10 år / 15 000 mil för Volvo V90 -2017. Jag hör lite olika siffror så jag vill höra om någon här har någon annan uppfattning om Volvos rekommendationer?
Användarvisningsbild
av MartinS
I det serviceschema jag har säger Volvo 12000mil/8år för S/V90 97-98.

Bytte precis pga 8 års sträcker och det var dags, remmen började bli väl hård, dock utan sprickor fortfarande.
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]