Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#874365
Hej!

Jag har en 850 Turbo ursprunglingen som nu har en T5-R motor B5234T3 i sig och även turbo därifrån (vet ej om de skiljer något dock).

Jag har lite problem som jag försöker få bukt på, jag har lite olika teorier och dylikt men vill inte lägga massa pengar i onödan utan istället se vad ni har för åsikter.

Generatorproblem?
På tomgång pulserar bilen och belysning går i samma takt som bilens pulserande, testat med ett annat batteri så antar att kolen i generatorn börjar bli sliten. Så tänkte kolla vad bästa lösningen är, byta kol (aldrig gjort förut, vart köps det ens?) eller köpa en bättre beggad generator?

Mätarhusbelysning har även på senare tid börjat blinka helt galet, det är ledlampor i den förövrigt. Dom blinkar ibland helgalet som om dom ska dö men de dör aldrig helt utan lever sitt egna liv, antar det har med det misstänkta generatorproblemet?

Svårstartad
Bilen går alltid en bra stund på startmotorn, vill inte tända. Inte felsökt så mycket här men beställt nya tändstift, tändkabel mellan spole och fördelare, fördelarlock och rotor. Får se om det hjälper något. Vad tror ni annars kan vara problemet? Bilen låter normalt när jag startar, inte som om batteriet är trött eller något utan vill bara inte tända till. Känns som det blir värre och värre också för nu kan den gå lääääänge på starten och man hör hur den försöker tända till någon enstaka gång. Bilen går normalt när den väl hoppar igång, inget bluddrande eller liknande.

Tappar laddtryck
Nyligen kopplat in en laddtrycksmätare i bilen eftersom jag misstänkt att den tappar laddtryck litegrann. Och jag hade rätt för vid lättare gas laddade bilen 0.2 men sen känner man hur den saktar ner lite i accelerationen och laddet går ner till ca 0.1, sedan verkar det gå upp långsamt igen till 0.2. Vet inte vilka vakumslangar som bör kollas så någon bild eller guide på alla vakumslangar uppskattas, inte hittat nått när jag sökt!

Sen undrar jag när laddtrycket ska komma fullt ut, känns som bilen inte drar iväg fullt förens 3500 rpm, är detta normalt. Bilen är steg 2 chippad men laddar bara 0.9, trodde det skulle vara närmare 1-1.1?

Uppskattar all hjälp jag kan få!!
Senast redigerad av 1 Matchmiss, redigerad totalt 0 gånger.
#874374
Generatorproblem... Lyser generatorlampan? Det borde den göra om något är så pass knasigt med laddningen att belysning mm blinkar.
Bästa tips är att helt enkelt plocka med dig multimetern ut och mäta laddströmmen på generatorn samt batteriet. En helt frisk generator brukar ladda strax över 14v, men laddar den minst ~13.5v så ska det inte påverka bilens funktioner öht.

Laddtryck... Jadu, har ju ingen 850T5/R själv, eller ens samma motorvolym. Därimot bör vi ha samma turbo (16t) om jag inte minns galet...
Min ligger mest och puttrar på ~0.0-0.1 vid smyg gas, och det är väl först när man trampar till riktigt ordentligt något händer(eftersom min är en 2.0a så laddar min mycket snabbare, har fullt ladd vid 3krpm).
Fullt ladd vid 3.5k låter rätt normalt för en 2.3a, men det är bäst att någon annan bekräftar.

Vad laddet ska vara med chip beror helt på chiptillverkaren. BSR/Autotech brukar väl sätta laddet på 1bar har jag för mig. Andra tillverkare sätter det högre, eller t om lägre.
Jag har dock ingen stenkoll på hur programvaran fungerar till motronic4.3, men till 4.4 är det en jäkla massa parametrar som bestämmer laddet(finns ingen specific parameter för laddtrycket :)). Är ett värde felinställt så blir laddet därefter också.

Sen har vi såklart allt det mekaniska... Turbon lär väl inte vara i nyskick kan jag tänka mig.
Om du dessutom har 850T5 turbo, dvs 15g, så är 1bar på gränsen av vad den pallar hålla under någon längre tid. Tittade på en effektkurva för olika turbos för ett tag sen, och vill minnas att efter 1bar så pumpar 15g så mycket varmluft att du tappar effekt istället. Jag kan blanda ihop det med en 13g också...

Vakuumläckage är ju också en möjlighet, kan tänka mig att slangarna är rätt spröda som dom brukar vara.
Det kan ju även vara så att bilen helt enkelt spikar och börjar backa tändningen och justerar laddtrycket..

Du kan ju börja med att läsa ut felkoder och se om bilen gnäller över något, sen kolla över alla slangar.
#874913
Lucif3r: Generatorlampan lyser inte men får ta loss mätarhuset och se så alla lampor funkar osv, men sjukt skumt för belysning i mätarhuset har börjat blinka så in i h*lvete på senast tiden, lever sitt egna discoliv ungefär.. :o

Och grejen med laddtrycket, det har inget med belastning att göra, det är tydligast när turbon laddar lite, ca 0.2 då tappar den märkbart tryck och går ner till 0.1, men vill fullt tryck så tappar den eventuellt i början men går sen upp utan problem till 0.9bar och stannar sedan där stabilt.

Skulle vara kul att se en bild eller dylikt som visar alla vakumslangar som kan vara trasiga, min första 850 så ingen direkt koll på det! :oops:
#874919
Generatorlampan behöver inte lysa för det är fel på generatorn. Bästa är ju mäta upp hur mycket den laddar med en belastninsprovare. Laddar bilen dåligt så kan då pulserande lampor syndromet..
Dessa slangar kan du ju kolla över:
Bild
#874998
Angående turboladdningen; kärvande wastegate?

När det gäller den "pulserande" laddningen, har du kollat jordningen ordentlig i bilen? Vad händer om du drar en startkabel direkt från batteriets minuspol till någon lämplig jordpunkt, t ex muttern på fjäderbenstornet eller lyftöglan i motorn? (Tänk på att insuget inte jordar så bra, aluminium!)
Annars låter det som generatorproblem. Jag har heller aldrig bytt kol i en generator men det ska tydligen inte vara så svårt har jag hört.

En till kabel du kan kolla, gällande startproblemen: pluskabeln som går mellan solenoiden och startmotorn. De brukar bli rostiga efter några år, kan till och med rosta av helt.
Även om det låter som om startmotorn får ström som vanligt så kan en halvt avrostad kabel ge alldeles för lite "kräm", alltså tillräckligt med volt men för lite ström (Ampere). Startmotor och solenoid sitter "ihopbyggda" och är placerade under insuget, alltså motorns nedre framkant.
Passa dig så att du inte får någon stöt, på vissa kablar ligger det konstant ström :!:

I övrigt kanske bilen inte går som den ska överhuvudtaget pga det pulserande du beskriver, hur mår motorstyrningen av detta fenomen kan man ju undra, och därmed svajande laddtryck? Och att den är trögstartad kanske i sin tur beror på tändningen, att den helt enkelt inte ger/får så mycket ström som den borde.
Du hade ju provat att byta batteri, var den lika trögstartad då?
#875041
Samma sak med ett annat (Större) batteri. Lamporna blinka fortfarande och bilen gick pulserande på tomgången. Får ta och kolla kontakterna på startmotorn, men tror generatorn behöver bytas för det är också något lite skrikande som kommer ifrån någonting anslutet till remmen, inte lyckats lokalisera exakt vartifrån dock...
#875105
DTJ skrev:Det är 12V system vi pratar om, det är lugnt inga stötar vid 12V
Nja, om det t ex finns ett glapp vid generatorn eller om man råkar orsaka en kortslutning med ett verktyg kan man få rejäla stötar om man fipplar där när motorn är igång. Såpass rejäla att de är farliga i sig, och dessutom finns ju risken att man rycker till ofrivilligt och får händer i remmar etc. Man ska ha viss respekt även för 12 V elsystem.
av *pettson*
#875159
SubMarine skrev:Förutom stötar kan man får rejäla brännskador när verktyg eller ringar som man har på fingrarna blir rödglödgade av strömmen som går igenom dessa.
Har upplevt detta vid ett oförsiktigt ögonblick då jag hjälpte en på min semester för runt 20år sen. Armbandet till klockan nuddade plus medans resten låg mot minus. Idag har jag inte klocka eller andra metallföremål på mej. Blev rejält brännskadad där spännet satt, trots att det nog inte tog mer än max 10 sekunder innan klockan var avslängd.
Hade tur eftersom skadorna blev i skinnet och inte i senor och muskler innanför.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]