- mån 23 jun 2014, 14:14
#874365
Hej!
Jag har en 850 Turbo ursprunglingen som nu har en T5-R motor B5234T3 i sig och även turbo därifrån (vet ej om de skiljer något dock).
Jag har lite problem som jag försöker få bukt på, jag har lite olika teorier och dylikt men vill inte lägga massa pengar i onödan utan istället se vad ni har för åsikter.
Generatorproblem?
På tomgång pulserar bilen och belysning går i samma takt som bilens pulserande, testat med ett annat batteri så antar att kolen i generatorn börjar bli sliten. Så tänkte kolla vad bästa lösningen är, byta kol (aldrig gjort förut, vart köps det ens?) eller köpa en bättre beggad generator?
Mätarhusbelysning har även på senare tid börjat blinka helt galet, det är ledlampor i den förövrigt. Dom blinkar ibland helgalet som om dom ska dö men de dör aldrig helt utan lever sitt egna liv, antar det har med det misstänkta generatorproblemet?
Svårstartad
Bilen går alltid en bra stund på startmotorn, vill inte tända. Inte felsökt så mycket här men beställt nya tändstift, tändkabel mellan spole och fördelare, fördelarlock och rotor. Får se om det hjälper något. Vad tror ni annars kan vara problemet? Bilen låter normalt när jag startar, inte som om batteriet är trött eller något utan vill bara inte tända till. Känns som det blir värre och värre också för nu kan den gå lääääänge på starten och man hör hur den försöker tända till någon enstaka gång. Bilen går normalt när den väl hoppar igång, inget bluddrande eller liknande.
Tappar laddtryck
Nyligen kopplat in en laddtrycksmätare i bilen eftersom jag misstänkt att den tappar laddtryck litegrann. Och jag hade rätt för vid lättare gas laddade bilen 0.2 men sen känner man hur den saktar ner lite i accelerationen och laddet går ner till ca 0.1, sedan verkar det gå upp långsamt igen till 0.2. Vet inte vilka vakumslangar som bör kollas så någon bild eller guide på alla vakumslangar uppskattas, inte hittat nått när jag sökt!
Sen undrar jag när laddtrycket ska komma fullt ut, känns som bilen inte drar iväg fullt förens 3500 rpm, är detta normalt. Bilen är steg 2 chippad men laddar bara 0.9, trodde det skulle vara närmare 1-1.1?
Uppskattar all hjälp jag kan få!!
Jag har en 850 Turbo ursprunglingen som nu har en T5-R motor B5234T3 i sig och även turbo därifrån (vet ej om de skiljer något dock).
Jag har lite problem som jag försöker få bukt på, jag har lite olika teorier och dylikt men vill inte lägga massa pengar i onödan utan istället se vad ni har för åsikter.
Generatorproblem?
På tomgång pulserar bilen och belysning går i samma takt som bilens pulserande, testat med ett annat batteri så antar att kolen i generatorn börjar bli sliten. Så tänkte kolla vad bästa lösningen är, byta kol (aldrig gjort förut, vart köps det ens?) eller köpa en bättre beggad generator?
Mätarhusbelysning har även på senare tid börjat blinka helt galet, det är ledlampor i den förövrigt. Dom blinkar ibland helgalet som om dom ska dö men de dör aldrig helt utan lever sitt egna liv, antar det har med det misstänkta generatorproblemet?
Svårstartad
Bilen går alltid en bra stund på startmotorn, vill inte tända. Inte felsökt så mycket här men beställt nya tändstift, tändkabel mellan spole och fördelare, fördelarlock och rotor. Får se om det hjälper något. Vad tror ni annars kan vara problemet? Bilen låter normalt när jag startar, inte som om batteriet är trött eller något utan vill bara inte tända till. Känns som det blir värre och värre också för nu kan den gå lääääänge på starten och man hör hur den försöker tända till någon enstaka gång. Bilen går normalt när den väl hoppar igång, inget bluddrande eller liknande.
Tappar laddtryck
Nyligen kopplat in en laddtrycksmätare i bilen eftersom jag misstänkt att den tappar laddtryck litegrann. Och jag hade rätt för vid lättare gas laddade bilen 0.2 men sen känner man hur den saktar ner lite i accelerationen och laddet går ner till ca 0.1, sedan verkar det gå upp långsamt igen till 0.2. Vet inte vilka vakumslangar som bör kollas så någon bild eller guide på alla vakumslangar uppskattas, inte hittat nått när jag sökt!
Sen undrar jag när laddtrycket ska komma fullt ut, känns som bilen inte drar iväg fullt förens 3500 rpm, är detta normalt. Bilen är steg 2 chippad men laddar bara 0.9, trodde det skulle vara närmare 1-1.1?
Uppskattar all hjälp jag kan få!!
Senast redigerad av 1 Matchmiss, redigerad totalt 0 gånger.
Tidigare: 744 GL -88 24xxx Mil (Såld)
Nu: 850 T5 -95
Nu: 850 T5 -95