- sön 22 jun 2014, 07:26
Ang. Powershift så är den inte helt optimal här nere. Den vill gärna skaka en del eftersom den lägger sig på låga varvtal, så manuella läget får användas en del i backarna. Motorn är trött när det går uppför, men det är ingen nyhet. Dock funkar det ok på Autobahn, men visst hade det varit fint med några tiotal pållar till.
Micce1980 skrev:Nej det blev kanske lite tokigt. Men så fort jag rullade av färjan i Tyskland så började låga förbrukningssiffror uppenbara sig. Siffror som ALDRIG visat sig i Sverige när man ligger på motorväg i 130 km/h. Det var det jag menade med lägre rullmotstånd. I början med svensk diesel och efter det med tysk diesel. Förbrukningen sjönk något efter att fått i tyskdieseln.joel80 skrev:Alpbackarna gör underverk för förbrukningen anser jag. Kanske var inte mätaren nollställd?mattish skrev: Efter tankningen och många mil i alperna visar den 0,51. Är rullmitståndet så mkt lägre?Förstår inte riktigt.. du fick 0,52 på autobahn och 0,51 i alperna.. det är inte stor skillnad. Borde blivit större om hastigheten var lägre.. men mycket backar kanske "motverkar" sänkningen?
Visst drar bilen mer soppa uppför berget än på en platt väg men nedför rullar man mycket lätt samt motorbromsar vilket i alla fall för mig alltid lett till rekordlåga förbrukningssiffror. Och nej jag kärringkör inte på vägarna utan står på mer än de andra turisterna och blir som regel bara omkörd av "locals" och galna tyskar. :D
Ang. Powershift så är den inte helt optimal här nere. Den vill gärna skaka en del eftersom den lägger sig på låga varvtal, så manuella läget får användas en del i backarna. Motorn är trött när det går uppför, men det är ingen nyhet. Dock funkar det ok på Autobahn, men visst hade det varit fint med några tiotal pållar till.