- sön 11 feb 2007, 17:59
Låt säga att du först kör 10 mil landsväg och sen kör 10 mil med husvagn, då får du en ganska hög snittförbrukning. Om du i stället först kör 200 mil utan husvagn och sedan 10 mil med, då kommer du att ha en låg snittförbrukning i färddatorn.
Larre skrev:Jag känner mig ganska säker på att den räknar snittet sedan den senaste nollställningen. Det går bra att kolla snittet på en hel bilsemester eller ett helt år, om du vill.A80TD skrev:Respeekt!! 8)VolvoB20 skrev:Jag tar värdet för motorns snittförbrukning från färddatorn som ju ej räknar med värmarens förbrukning. Färddatorn säger t.ex. att motorn har dragit 0.57 l/mil i 99.31 mil = 56.61 l. Mellanskillnaden upp till de tankade 63 litrarna har gått till värmaren.
Hur vet du att det är 6.34 och 6.39 l som gått till värmaren ?
Jag har bra koll på färddatorns siffror efter otaliga jämförelser med tankad volym/körda mil. Felvisningen är 0.11 l/mil.
Jag skulle dock ha angett värmarens förbrukning med högst en decimal.
Jag trodde att färddatorn baserar snittförbrukningen på de senaste tio körda milen och att dessa tio mil sedan rullar på, dvs kör jag tio mil i stan och sedan tio mil på landsväg så har det ingen betydelse hur mycket bränsle som gick åt då jag körde i stan, den visade snittförbrukningen i färddatorn kommer bara att baseras på min landsvägskörning. Krystat exempel. Men det skulle ju göra stor skillnad. Det var åtminstone vad en Volvoman förklarade för mig när jag köpte min V70 GLT -98. Han sa att alla snittfunktioner funkar så, även snitthastighet i färddatorn. Därför har jag aldrig tagit förbrukningen i färddatorn med mer än ett par nypor salt. Men det har nog hänt en del sedan dess...Så nu börjar analysen.
Låt säga att du först kör 10 mil landsväg och sen kör 10 mil med husvagn, då får du en ganska hög snittförbrukning. Om du i stället först kör 200 mil utan husvagn och sedan 10 mil med, då kommer du att ha en låg snittförbrukning i färddatorn.
Volvo V70 D5 -02
Volvo 945 GL -94
Nissan Titan LE -08
Volvo 945 GL -94
Nissan Titan LE -08