Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jim81mie
Jag är på gång att beställa en XC60, har dock beslutsångset ang motoralternativ. Har provkört en D4an 4WD (181hk) , fanns ingen D3 överhuvudtaget att provköra. Så jag vill veta om det funkar att köra med D3 i en XC60? Nu menar jag inte att man ska köra rally eller 250 blås på motorvägen! Vill bara veta om den går ok och att man kan dra nått litet släp ibland. ,Dom som tror sig veta behöver inte svara, jag vill ha svar från dom som har kört en D3 (136hk)

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 jim81mie, redigerad totalt 0 gånger.
av para
D3 känns som sämsta alternativet. Det är den gamla 5-cylindriga som snart kommer ersättas så är det framhjulsdrift du är ute efter ska du köpa den nya 4cyl D4:an.

Vill du ha AWD finns bara gamla D4 och D5 att välja på. Lite upptrimmad dock till 181hk för att folk ska bli lurade att tro att dem köper den "nya" motorn.

Den du provkörde med awd måste varit den gamla 5-cyl D4an
av Aman
Hej
Kört samtliga D3 till D5 och det är väldigt personligt vilken nivå man själv tycker är acceptabel. D4 awd som du provade är en väldigt bra drivlina för biltypen, ordet lagom passar bra in här, med moment och effekt som harmoniserar med biltypen. Rekommenderar inte den mindre D3 motorn.
av newbie1111
Har kört D3 och den är fruktansvärt orkeslös! Det händer absolut ingenting när du trycker ned gasen, knappt den rör sig framåt. Låter överdrivet men det är sant!
Varför överväger du att köpa en D3 om jag får fråga?
Vad är viktigt för dig?
av XC60
Gamla D4 AWD på 163 hk kändes i minsta laget för en XC60, hände inte mycket när man tryckte ned pedalen i 100-120 km/h, vilket är en fart där en hel del omkörningar sker på t.ex. 2-1 vägar, etc. Därmed antar jag att D3 136 hk kommer kännas ordentligt undermotoriserad. MEN det är ju högst individuellt vad man upplever som undermotoriserat, vad man prioriterar och hur man kör.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
D3 skulle säkert fungera utmärkt, den är ju piggare än t.ex D2 i en V40 som många köper. D3 AWD Automat har jag kört rätt mycket och den är inte någon raket från runt 60 & uppåt men det funkar. Men typ 0-50 i sportläget var den riktigt pigg, accar ju bättre än dom flesta fyrcylindriga bilar vid rödljus 0-40 :)
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har kört en v60 d3 idag. Är verkligen positivt överraskad. Håller med om att den är vass på de första meter. Först när den kommer på 150 kmh blir den trög.

Den kunde jag leva med i vardagen - men för klen till långfärd på motorväg.
av Aman
Hej
Det är skillnad på att köra en XC60 med D3 motor mot en V40, V60 med samma motor. Det går inte att jämföra prestanda bilarna emellan med samma motor. XC 60 med D3 motorn gör inte bilen rättvisa och är trist och slö att köra och på gränsen till trafikfarlig. Denna drivlina gör ingen lycklig.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Finns ju slöare suvar på marknaden än Xc60 D3 och bra bottendrag och 0-100 på 11,2 borde funka om man kör normalt. Dessutom 15.000 billigare än D4.

Varför slå i en så svindyr olja i[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]