Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.
Har en V70n -07 (Classic) som vi har haft sedan den var ny.
Lämnade den på Service i torsdags och på vägen hem från service efter vi stannat och handlat så började lampan för avgasrening att lysa.

När jag ringer till verkstaden så vill de inte tro att det har något med servicen att göra.

För mig låter det väldigt otroligt att man har bilen i 7 år och plötsligt på väg hem från service så uppkommer felet.

Vad tycker ni på forumet?

Har sökt på forumet om felet och hIttade en intressant orsakskälla "för hög oljevolym" vilket jag får kolla när jag kommer hem.

Vad kan annars ha orsakat felet som är servicerelaterat.
De uppdaterar ju programvaran. Det kan kanske också vara en orsak att den har andra kriterier för att tända lampan.

MVH
Göran
Eftersom varken du eller någon annan vet vad som orsakar detta så är det ju helt omöjligt att tala om vad som är fel och att det är verkstaden som orsakat felet. Lampan tänds därför att något är fel med motorn och inte nödvändigtvis avgasreningen. För hög oljenivå? Möjligt. Har du ens kollat oljenivån på oljestickan? Att lampan inte lyst under de sju år du haft bilen innebär självklart inte att inget kan ha gått sönder. Allt som går sönder har ju fungerat tidigare.

Tips: Åk in till en verkstad som kan Volvo och läs ut felkoder. För det finns felkod(er) när motorvarningslampan lyser. Då får man lite att gå på :D
Tippset om oljenivå hittade jag idag när letade på forumet under lunchen. Nu har jag kommit hem och kollat oljenivån och den är inte för hög. Att saker händer med bilen ser jag inte som konstigt men när en lampa tänds 1 mil efter servicen är gjord tycker jag känns lite väl misstänkt att något har hänt under servicen.
Varför är 1 mil mer misstänkt än t.ex. 3 mil?

Saker och ting går sönder. Ta reda på vad som gett sig -- det kan vara någonting helt oberoende från servicen. Det kan också vara något som beror på servicen, och då får du ta upp det med verkstaden.

Jag hade en gång en bil där motorn rasade 1 mil efter service. Det var inte bara verkstadens fel. ;-)
Sannorligheten att en bil ska få problem direkt efter en service är inte jättetrolig.
Dock säger jag inte att det är omöjligt. Anledning till att man ställen en fråga på ett forum är ju att få tipps om vad som skulle kunna ha hänt.

Jag kommer ju att kontrollera felkoder hos Volvo men vill ha lite feedback först från forumet.
Har nu varit hos en bilfirma som har läst av felkoderna.

De har ett diagnostic program som heter MekoDiagnostic CDP+ CARS

den hittade 2 felkoder.

100A - Intern styrmodul, arbetsminne (RAM), fel
- Intermittent

140A - Map-sensor, orimligt värde
- Intermittent

Det var ju inte permenenta fel så de släckte felkoderna och igår när jag körde så kom felet inte tillbaks.
Är det någon som känner till felen?
Återstår att se om felen kommer tillbaks

/Göran
Kan det månne vara denna Felkod fast på Volvospråket ?

Felkodsinformation ECM-100A Villkor Styrenhet motor (ECM) jämför den filtrerade signalen från tryckgivaren till inloppsröret med signalen från atmosfärtryckgivaren i styrenhet motor (ECM). Om denna registrerar att avvikelsen är större än 70 hPa sätts felkoden. Felkoden är diagnostiserbar 15 sekunder efter tändning på. Ersättningsvärde Är tryckgivaren till inloppsröret OK, används ett filtrerat värde från denna. I annat fall sätts värdet 1013 hPa (motsvarande havsnivå). Felorsak
Skadad tryckgivare inloppsrör (MAP). Skadad styrenhet motor (ECM). Felsymptom
Kolla slangen från insuget som sträcker sig fram mot kylaren under sargen som håller kylaren sitter Atmosfärtryckgivaren, den kan vara paj eller gummislangen som förbinder den med insuget. Avskavd i närheten av Oljestickan ? Den har en strumpa på sig, kolla under den !
Bara en gissning förstås..... :???:
Dags för lite återkoppling. ;-)

Får börja med att tacka Wissel för inlägget.
Fästet för slangen på Atmosfärtryckgivaren (om den heter det) hade gått av. Lite konstigt att man lyckas fått av den.
Volvo ville ju inte stå för det men eftersom felet uppkom när de bevisligen håller på under huven och jag inte hade öppnat huven sedan i vintras så gick de med på att stå för kostnaden.

Nu har jag kört i 2 dagar utan att lampan har tänts så nu anser jag att problemet är löst.

MVH
Göran
Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]

Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång t[…]