Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Andreasace
Joeni skrev:Hej,

Har köpt en KinaDICE och just fått hem den.
Det visade sig att jag fick en med blåa dioder.
Jag har ett VIDA som verkar fungera som det ska men jag får ingen kontakt med DICE.
När jag sätter i USB-kabeln så lyser Vehicle interface status konstant och USB com status blinkar till och slocknar. Sen tänds Firmware status och lyser konstant även den.
Jag installerade Silicon Labs CP210x USB to UART Bridge (COM 10) drivrutinen och den känner av när jag sätter i USB-kabeln för då poppar detta upp under portar i enhetshanteraren. Däremot så händer inget mer. Jag ser inget om DICE i enhetshanteraren och jag kan inte se enheten vare sig i VIDA eller DICE diagnostic tool.
Jag har testat att sätta i en strömkabel fån min bärbara hdd (12v) men det verkar inte som att enheten känner av detta, för inga lampor lyser med bara strömkabeln ditsatt. Däremot känner den av om jag kopplar in obd2-kabeln i bilen. Det blir dock precis samma sak som med bara USB-kabeln. Alltså osynlig i VIDA etc.

Är det någon som har tips på vad jag ska testa innan jag ger upp och klagar till säljaren?
Är det något jag uppenbart gör fel?
Du har köpt en "ful Dice", dvs den enklaste kopian av Dice enheterna.
Inga lampor ska kunna lysa genom att koppla in en Dice i USB.

Du måste vad jag vet installera VIDA med den skiva som medföljer då denna är specialanpassad till din DICE, dvs dem andra kopiorna av VIDA fungerar ej.

Dock har jag aldrig fått ful Dice att kunna felsöka min bil
av KnotVillage
Du kan blanda Vida men vilken dice som helst bara den stödjer versionen. Har ej bytt fw på min så den fungerar bara med 2012A. Men alla dice jag får hem testas med 2012A innan dom skeppas vidare.
av Andreasace
KnotVillage skrev:Hur funkar 2014 med IE11?
2014 fungerar med IE11 utan problem i Win 7, dock inget stöd för Win 8.1 ännu.
Sista utgåvan med stöd för xp.
VIDA 2014B så funkar det inte i XP längre och IE8.
Kravet är Win7, IE 9, Adobe Reader 11,
av Gustav40
Kan någon vänlig stjäl berätta hur man släcker servicelampan i vida dice? jag hittar det inte, har endast släckt och läst felkoder. är det i samma veva där man söker felkoder?
av M52TU
P210 skrev:Började leka lite med WMware och började göra en virtuell installation med allt "rätt"; Win XP Pro SP3, .NET Framework 3,5 etc.
Funkar klockrent, enkelt installation och att komma igång och kunna laborera inuti WMware. Går något galet så kan man bara kopiera in en kopia av den virtuella maskinen (som man sparar undan innan man börjar ändra/installera Vida etc.)

Samtidigt snubblade jag över den här tråden;
http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... ayer-Image

I tråden finns en länk till 7 filer; 6st á 1GB och 1st på 95mb som kan zippas upp till en komplett WMware installation med Win XP Pro och Vida 2012B installerat, bara att öppna i WMware och köra igång!
Ett enkelt sätt att komma igång och slippa alla installationsstrul och systemkrav.
Intressant. Jag gjorde exakt samma sak härom dagen men har stött på allvarliga problem.
VIDA-installationen gick bra, men VMware-maskinen jag knopat ihop installerar drivrutinerna för DICE men tappar sen kontakten (Device cannot start, code (10) i enhetshanteraren).

Min DICE bör vara hel, har använt den förut i en annan installation och när jag testar den på den bärbara datorn direkt (ej från den virtuella maskinen) så hittas DICE:n och det går att kommunicera med den från Diagnosverktyget.

Någon som har någon ide? Jag använder mig av 2013A som jag fick med när jag köpte enheten.
Användarvisningsbild
av P210
Det bästa med WMware är att när du gjort grundinstallationen tar man en kopia på mappen med installationen, får man sedan problem med felaktiga drivrutiner etc behöver man inte börja om från början med en tidsödande ny "ren" windowsinstallation utan kopierar in kopian och börjar ifrån en ny frisk installation på fem min!

Googling på code (10) verkar peka på mjukvaruproblem, avinstallera samtliga USB controllers i din virtuella maskin och starta om den.
Annars fungerar ju alla USB tillbehör ansluta till USB via din värdmaskin, du väljer väl din DICE i drop down menyn i WMware och väljer Connect (disconnect from host)?
Bild
av M52TU
P210 skrev:Det bästa med WMware är att när du gjort grundinstallationen tar man en kopia på mappen med installationen, får man sedan problem med felaktiga drivrutiner etc behöver man inte börja om från början med en tidsödande ny "ren" windowsinstallation utan kopierar in kopian och börjar ifrån en ny frisk installation på fem min!

Googling på code (10) verkar peka på mjukvaruproblem, avinstallera samtliga USB controllers i din virtuella maskin och starta om den.
Annars fungerar ju alla USB tillbehör ansluta till USB via din värdmaskin, du väljer väl din DICE i drop down menyn i WMware och väljer Connect (disconnect from host)?
Bild
Hej!

Japp, valt den. Den dyker upp i enhetshanteraren också. Men efter 5 sekunder får den ett utropstecken i en gul cirkel på sig och blir onåbar.
Jag har laddat hem filerna från länken du la upp, ska testa detta imorgon.

DICE:n går att nå från värdmaskinen så felet ligger, som du påpekar, förmodligen i drivrutinerna på den virtuella maskinen.
av Ajajaja
Någon som har beställt en nyligen med lyckligt slut som kan tipsa om en "säker" säljare? Behöver en för att kunna nollställa adaptionen var sjätte månad i min V50 D2 2011 som går under benämningen "Måndagsexemplaret"...
  • 1
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 241
EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]

..när man funderar på ett byte nä[…]

Framvagnsbalk Volvo 240