Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vbc
Humm besviken måste jag säga på frånvaron av svar då det finns så många super experter här. Får väl finna mig i att gubbköra bilen å gubbe e ja ju.
Tacka vet jag tiden med 240, kompletterad med förgasarbaserad höfläkt å manuella ventiler knyckta från intercoolersatsen till äkta 240 Turbo för extra flås vid behov;)

- De va bättre förr! (åtminstone enklare:):)

Mors
Är sugen men tveksam till att använda handbroms för "styrhjälp";) främst pga restriktionerna för bromsprov vid beskiktning. Så frågan är om man vrider sönder AWD:n (-99) om man låser bakhjulen med handbromsen eller är det bara när man låser fram som man riskerar AWD:n ref bromsproven??
Användarvisningsbild
av vbc
Humm svarar väl då mig själv.
Ta din corvette om du vill busköra!
av Frigge
Mig veteligen finns det ingen AWD som har en handbroms som kan användas till "styrhjälp" :lol: , eftersom bilen har till viss del permanent drift bak "orkar" inte handbromsen låsa hjulen. Dessutom blir det en enorm påfrestning om du slår stopp på bakhjulen,det blir ju ett enormt vrid att stoppa hela vägen från slutväxeln till hylsan mellan lådan och vinkelväxeln. Jag skulle INTE använda h-bromsen på det sättet på min allafall :wink:
Användarvisningsbild
av ketto
Tro mig, de slår tvärnit på alla fyra hjulen när du drar i handbromsen hårt!! Gjorde de på en hal väg! För mig blev de en jävla smäll av allt, men inget gick sönder då iaf!

Men nu är AWD:n trasig! :cry:
Användarvisningsbild
av vbc
1000:en tack för era svar!
Hummm stämmer med vad jag fruktade, glömde tillägga att jag har automat. Teoretiskt skulle de väl kunna funka om man först släppte gasen -> frihjul ingen drift -> ingen 4hjulslåsning -> "styrhjälp" men säker bäst å billigast att inte chansa. Trots allt finns ju massor av körglädje jämfört med icke AWD
Mvh /Thomas
av Kena
Det är ju upp till dej hur du vill köra, kan bara konstatera att handbromsbackarnas belägg lossnade för mej när jag gjorde samma manöver.

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]