Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Folka
Hej
Jag hade kompressorn ute i andra göromål igår, så jag passade på att kolla lufttrycket i bilarna. Jag upptäckte då att min nya XC60 med 17" hade 3.0 bar i däcken. Enligt instruktionsbok så är det 2.4 bar standard och 2.7 bar maxlastad. Varför lägger Volvo i 3.0 bar i däcken? Ska jag sänka trycket?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Känns det bra när du kör?

Jag har alltid mer i däcken än vad Volvo säger. Jag kör en XC60 Black-R (med 20") och jag har 3,2 runt om.
av riha
Många kör med lite högre tryck i däcken. Så länge du inte tycker det blir stötig gång så är det ok.
Om man är osäker så är det väl bara att gå efter de rekommenderade trycken som står på däcken. Olika tryck gäller för olika däck/dimensioner/tillverkare.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag köt 2.7 i mina 20" runt om, tycker det är en bra kompromiss.
Användarvisningsbild
av skiffervag
Folka skrev:Hej
Jag hade kompressorn ute i andra göromål igår, så jag passade på att kolla lufttrycket i bilarna. Jag upptäckte då att min nya XC60 med 17" hade 3.0 bar i däcken. Enligt instruktionsbok så är det 2.4 bar standard och 2.7 bar maxlastad. Varför lägger Volvo i 3.0 bar i däcken? Ska jag sänka trycket?
När jag bytte till sommadäck i slutet på mars(!),så var däcken också uppumpade till 3,0 bar.
Teknikern framhöll att jag alltid skulle ha 3bar i dom, inte mindre......något han lärt sig när all servicepersonal
var uppe i stockholmstrakten,för att bekanta sig med nya 8vxl lådan samt VEA-motorn.
Så på den vägen är det,jag lär väl fortsätta ha så högt tryck :wink:
Användarvisningsbild
av bjornw
valln skrev:Tänk på att olika luftrycksmätare kan vissa väldigt olika tryck.
Helt klart ett bekymmer, det diffar lätt omkring 0,2 bar mellan mätare och i vissa fall ända upp till 0,5 bar. Speciellt på hemmapumpar med blåsare från Biltema, jula, rusta och andra mindre dyra ställen. Deras är oftast inte individuellt krönta med stora differenser som följd. Är inne på min fjärde blåsare här hemma och det skiljer 0,5 mellan de fyra.

Med andra ord, kolla på fler ställen innan du litar för mycket på din hemmapump.
HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte