Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en 945:a 1996, någon som har erfarenhet av Carguard larm ?

Nu under den kalla tiden på året så har jag fått indikationer på att batteriet kanske inte håller måttet längre. En bidragande orsak kan kanske vara att frun kör bilen och hon har bara 13 minuter till jobbet vilket kanske gör att det inte laddas upp ordentligt. Ingen aning hur gammalt batteriet är. Mätte spänningen från batteriet, med avstängd motor och med den igång : 12,2 volt och 13,8 eller nåt sånt. Verkar vettigt.

Men så igår hände något märkligt - jag larmade av och allt verkade vara som vanligt, bilen gick igång. Men så hördes summern från larmet/immobilzern och så stängdes bilen av. Samma sak hände 3 ggr till.
Prövade att aktivera/deaktivera larmet manuellt med knappen inne i kupen - men samma sak igen. Efter 5:e startförsöket så var batteriet i stort sett dött.

Kan det vara så att immobilizern gör så, när batteriet är dåligt ?
Provade att hjälpstarta den med min andra 740:a, och då gick allt bra.

Någon som har några erfarenheter ?
Mvh Tobbe
av lennart lundberg
Hej Tobbe.

Du ska mäta batterisyrans täthet. Värdena för resp. fulladdat, halvladdat och urladdat batteri skall vid 20 C grader 1,28, 1,22 och 1,16. (Vid t.ex. +5grader skall värdena vara 1% högre.) Det finns ett bekvämare sätt att mäta: vid obelastat 12 V batteri skall spänningen vara resp. 12,7, 12,4 och 12,1 Volt. Såväl vid syra- som spänningsmätning skall batteriet ha fått ”vila sig” först, ett par timmar.
Laddningen ska var mellen 14,2 och 14,4 volt över batteriet vid ca 1200-1500 varv på motorn.
Du kan även se om batteriet har varit med ett tag. Lyft på påfyllningslocken och titta om de är svarta på undersidan. Är det så, har det några år på nacken.
Om batteribyte hjälper dig det får fram tiden visa. Men ett nytt batteri ger mindre bekymmer på alla sätt nu när det är kallt och din fru har endast har 3 km till arbetet. Ny start och 3 km hem är lite kort körtid för att ladda upp batteriet speciellt om det är dåligt.
Det finns ett dyrt batteri ”Optima gul” som har kortare uppladdning tid som även används till de som har bensin värmare i sina billar. Har egen erfarenhet av detta och det fungera utan att behövas laddas upp under vintertiden fast ena bilen endast har 5 km till parkeringen.
På nyare Volvo bilar 2000 talet så händer det att nyckeln krånglar. Då går det att göra 3 starter och motorn dör. Efter det sista försöket så går bara startmotorn runt utan att motor tänder = ny nyckel eller reservnyckel så är problemet löst.
PS. Det finns de batterierna som är bättre än Biltemas om du ska byta.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av tbear
Tack för det Lennart,

Imorgon skall vi pröva att belasta batteriet och mäta spänningen då. Om det dippar kraftigt vid belastning så lutar det åt att byta batteriet.

Att bara mäta batteriet rent spänningsmässigt utan belastning säger ju inte mycket - även ett dåligt kan ju visa 12V. Det är ju först när man tar ut en massa "kräm" ur det, som det visar sitt rätta jag.

Tyckte iofs att det såg lite svart ut när jag tittade ned genom hålen på plattorna i batteriet, de brukar väl bli fulla med beläggningar på gamla batterier ? Svårt att se om locken är svarta på undersidan eftersom de är gjorda av svart plast. Det var inte någon direkt fara med syra-nivån, men jag toppade upp med lite vatten iallafall.

Skall pröva att ladda upp batteriet med en laddare också. Under senaste året vet jag att vi (frun :wink: ) lyckats tömma batteriet två gånger genom att glömma kupé belysningen på över natten. Och sedan har vi bara laddat upp det genom att åka med bilen - det kanske inte räcker för att ladda upp det helt. Så det kan nog behöva få sig en "körare" av laddaren.

Vad gäller immobilzern, så kanske det är så att det krävs ett sjysst batteri. Det kanske var naturligt att bilen stängdes, och att det är någon stöldskyddsfunktion. Inte vet jag.

Intressant tråd förresten - jag lär nog inte vara ensam om krånglande el-system under vintern.

Mvh
Tobbe

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]