Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JockeNydahl
Har en 93:as 850 glt motor liggandes och nu har jag fått tag på en 93:as 855:a med motorras! Så nu e de den stora frågan: hur jävla krångligt är det att byta motor? Plus att det är aut i kombin! Svårt att byta pedalställ så man får manuell istället?
Tacksam för hjälp så man slipper slita arslet av sig i onödan! 8)
Användarvisningsbild
av camaro69
Grattis till ett megaprojekt. :lol:

Det tar en satans tid med motorbyte, men beror naturligtvis på hur händig man är.

Tar hellre en pilsner i goda vänners lag 8)
Användarvisningsbild
av Role
Hej läste att du skulle byta motor inte alls svårt ..Du behöver inte flytta pedalerna skifta växellådan över till nya motorn obs märk delarna och ta ett par foto innan demontering .kontrollera att du har verktygen som behövs Byt lager i på ingående axel i motorn och packboxen. lycka till :lol:
av *pettson*
JockeNydahl skrev:Har en 93:as 850 glt motor liggandes och nu har jag fått tag på en 93:as 855:a med motorras! Så nu e de den stora frågan: hur jävla krångligt är det att byta motor? Plus att det är aut i kombin! Svårt att byta pedalställ så man får manuell istället?
Tacksam för hjälp så man slipper slita arslet av sig i onödan! 8)
tja det tar runt 8 timmar.. men om du nu ska ha ett ombyte till manuell bör du även naturligtvis byta lite styrbox och ev nån kabelpiska..
Sen ska du ju naturligtvis åka och registreringsbesiktiga då bilen inte får ändras mellan manuell och automat utan att få det skrivet i regbeviset.
Gör så att du släpper ned subframen med motor och låda.. hinkar ur allt.. flyttar automatlådan till nya motorn.. sätter den i subframen och hissar upp? Då är allt klart på nolltid..
av jani_j
Man behöver inte reg-besikta efter byte av växellåda, Det var man tvungen att göra "förr" men inte idag.. så det är bara o byta låda hur du vill
av Frigge
jani_j skrev:Man behöver inte reg-besikta efter byte av växellåda, Det var man tvungen att göra "förr" men inte idag.. så det är bara o byta låda hur du vill
Tror jag inte ett dugg på, bilen är typad med automat o då ska det vara det.
av *pettson*
jani_j skrev:Man behöver inte reg-besikta efter byte av växellåda, Det var man tvungen att göra "förr" men inte idag.. så det är bara o byta låda hur du vill
Allt som är skrivet i ditt regbevis är ombesiktningskrav på..
där står det manuell.. för att där ska skrivas automat så.. tja då är det begränsad regbesiktning. Samma vid dragmontering= begränsad regbesiktning, taklucka= begränsad regbesiktning.
Samma om bilen vit faktiskt och du lackar den svart..
du som fordonsägare är SKYLDIG att rapportera färgbytet. Och betala för att dom ska skriva in svart istället. Tipset är att göra en sån anmälan vid besiktningen så kostar iallafall inte färgbytet nåt. :wink:

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]