- ons 18 jun 2014, 19:02
#873305
Du kan nog få många och olika råd eftersom många läser dina frågor.
Jag skulle i alla fall kolla axeln på pumpen. Den slits ju i lagret med tiden. Sedan får den ju inte läcka något. Det skall ju vara tätt överallt. När den sitter på plats kan jag tänka mig att man kan använda ett stetoskop för att lyssna på lagren. Det bör du kunna gör nu också, men den snurrar nog lite mer och fortare när den sitter på motorn.
När du sedan återmonterar pumpen (eller en ny i förekommande fall) så vet du väl hur du skall dra fast den. Skruvarna sitter ju i två riktningar, uppåt i topplocket och inåt i motorblocket. Du drar något varv växelvis på varje skruv så att du får en press både uppåt och inåt på samma gång.
Celler i en kylare kan ju i värsta fall vara täta av gammal "gegga". I teorin kan ju en sådan cell vara trasig också, men om det inte cirkulerar något vatten där så läcker den inte heller. Så en rejäl genomspolning av kylsystemet, både i motorn och kylaren, ger besked om det håller tätt. Det förekommer att man numera lägger i en diskmaskintablett, eller två, i kylaren. Sedan varmkör man motorn ordentligt plus lite till. Därefter spolar man ur. Också det ordentligt plus lite till. Kom ihåg att ta ur termostaten när du spolar ur så att vattnet cirkulerar fullständigt. Även i kupéelementet.
Och i detta sammanhanget kommer vi in på glykolen. Den blir ju uppblandad med "diskmedel", egentligen kaustiksoda, och det kanske inte är så lyckat. Därför är det läge att byta till ny glykol när man har spolat kylsystemet. Det är så här att både bilfabrikanter och glykolfabrikanter säger att man skall byta kylarvätska vart annat år. Det är inte glykolen i sig som "slits ut". Det är i stället rostskyddet som anses förbrukat efter den tiden. Och rostskyddet är ju minst lika viktigt som köldskyddet i kylarvätskan. Rostskyddet är någon form av silikat. Googla på det.
Jag vet att det inte är många bilister som tar detta som en viktig regel, men fabrikanterna har förordat det. Så jag skulle passa på att byta kylarvätska.
Jag skulle i alla fall kolla axeln på pumpen. Den slits ju i lagret med tiden. Sedan får den ju inte läcka något. Det skall ju vara tätt överallt. När den sitter på plats kan jag tänka mig att man kan använda ett stetoskop för att lyssna på lagren. Det bör du kunna gör nu också, men den snurrar nog lite mer och fortare när den sitter på motorn.
När du sedan återmonterar pumpen (eller en ny i förekommande fall) så vet du väl hur du skall dra fast den. Skruvarna sitter ju i två riktningar, uppåt i topplocket och inåt i motorblocket. Du drar något varv växelvis på varje skruv så att du får en press både uppåt och inåt på samma gång.
Celler i en kylare kan ju i värsta fall vara täta av gammal "gegga". I teorin kan ju en sådan cell vara trasig också, men om det inte cirkulerar något vatten där så läcker den inte heller. Så en rejäl genomspolning av kylsystemet, både i motorn och kylaren, ger besked om det håller tätt. Det förekommer att man numera lägger i en diskmaskintablett, eller två, i kylaren. Sedan varmkör man motorn ordentligt plus lite till. Därefter spolar man ur. Också det ordentligt plus lite till. Kom ihåg att ta ur termostaten när du spolar ur så att vattnet cirkulerar fullständigt. Även i kupéelementet.
Och i detta sammanhanget kommer vi in på glykolen. Den blir ju uppblandad med "diskmedel", egentligen kaustiksoda, och det kanske inte är så lyckat. Därför är det läge att byta till ny glykol när man har spolat kylsystemet. Det är så här att både bilfabrikanter och glykolfabrikanter säger att man skall byta kylarvätska vart annat år. Det är inte glykolen i sig som "slits ut". Det är i stället rostskyddet som anses förbrukat efter den tiden. Och rostskyddet är ju minst lika viktigt som köldskyddet i kylarvätskan. Rostskyddet är någon form av silikat. Googla på det.
Jag vet att det inte är många bilister som tar detta som en viktig regel, men fabrikanterna har förordat det. Så jag skulle passa på att byta kylarvätska.