PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#873305
Du kan nog få många och olika råd eftersom många läser dina frågor.
Jag skulle i alla fall kolla axeln på pumpen. Den slits ju i lagret med tiden. Sedan får den ju inte läcka något. Det skall ju vara tätt överallt. När den sitter på plats kan jag tänka mig att man kan använda ett stetoskop för att lyssna på lagren. Det bör du kunna gör nu också, men den snurrar nog lite mer och fortare när den sitter på motorn.
När du sedan återmonterar pumpen (eller en ny i förekommande fall) så vet du väl hur du skall dra fast den. Skruvarna sitter ju i två riktningar, uppåt i topplocket och inåt i motorblocket. Du drar något varv växelvis på varje skruv så att du får en press både uppåt och inåt på samma gång.
Celler i en kylare kan ju i värsta fall vara täta av gammal "gegga". I teorin kan ju en sådan cell vara trasig också, men om det inte cirkulerar något vatten där så läcker den inte heller. Så en rejäl genomspolning av kylsystemet, både i motorn och kylaren, ger besked om det håller tätt. Det förekommer att man numera lägger i en diskmaskintablett, eller två, i kylaren. Sedan varmkör man motorn ordentligt plus lite till. Därefter spolar man ur. Också det ordentligt plus lite till. Kom ihåg att ta ur termostaten när du spolar ur så att vattnet cirkulerar fullständigt. Även i kupéelementet.
Och i detta sammanhanget kommer vi in på glykolen. Den blir ju uppblandad med "diskmedel", egentligen kaustiksoda, och det kanske inte är så lyckat. Därför är det läge att byta till ny glykol när man har spolat kylsystemet. Det är så här att både bilfabrikanter och glykolfabrikanter säger att man skall byta kylarvätska vart annat år. Det är inte glykolen i sig som "slits ut". Det är i stället rostskyddet som anses förbrukat efter den tiden. Och rostskyddet är ju minst lika viktigt som köldskyddet i kylarvätskan. Rostskyddet är någon form av silikat. Googla på det.
Jag vet att det inte är många bilister som tar detta som en viktig regel, men fabrikanterna har förordat det. Så jag skulle passa på att byta kylarvätska.
av LarsBd
#873389
Pumpmontageinstruktionen är nog inte helt korrekt eller rättare sagt helt fel om som rubriken antyder det rör sig om en Volvo B20. Det sitter endast skruvar vågrätt i blocket, upp mot toppen sitter det 2 st gummiringar som tätningar och de brukar vara ett elände att få till de första 10 gångerna man byter pump. Ringarna är 5-10mm höga och ska pressas (komprimeras) rakt upp mot toppen innan skruvarna går att få dit, ringarna tål inte någon sidorörelse vid montaget då de i så fall gärna viker sig med läckage som följd. Ringarna förekommer dessutom i olika höjder beroende på topplockspackningens tjocklek.
av volvo142traktor
#873393
rådlös: jag kollade axeln och snurrade, jag märker inte av några glapp eller tecken på lagerras i alla fall . jag har aldrig sett att det läckt nånstans runt pumpen så så långt är det ju bra. nu blir jag lite orolig har jag nån pirat pump? Jag har bara fyra bultar som är gängade rakt in i blocket? precis de jag tänkte med, så vi får väll se om det står som en fontän sen. Mycket intressant det visste jag inte de tackar jag för!
Jag har nog inte vart så här deprimerad i hela mitt liv... Jag drog av en bult jämns med blocket idag till pumpen! Fick inte ur den så nu återstår att borra och gänga om... Jag har ingen aning hur de ska gå men åt helvete gick de ju... Jag ska ta med mig en ny packning till pumpen och en ny bult från jobbet imorgon och pappa skulle se om han kunde ta med sig en gängsats från jobbet så jag hoppas på det bästa...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#873410
volvo142traktor skrev:rådlös: jag kollade axeln och snurrade, jag märker inte av några glapp eller tecken på lagerras i alla fall . jag har aldrig sett att det läckt nånstans runt pumpen så så långt är det ju bra. nu blir jag lite orolig har jag nån pirat pump? Jag har bara fyra bultar som är gängade rakt in i blocket? precis de jag tänkte med, så vi får väll se om det står som en fontän sen. Mycket intressant det visste jag inte de tackar jag för!
Jag har nog inte vart så här deprimerad i hela mitt liv... Jag drog av en bult jämns med blocket idag till pumpen! Fick inte ur den så nu återstår att borra och gänga om... Jag har ingen aning hur de ska gå men åt helvete gick de ju... Jag ska ta med mig en ny packning till pumpen och en ny bult från jobbet imorgon och pappa skulle se om han kunde ta med sig en gängsats från jobbet så jag hoppas på det bästa...
skit det där med skruven är inte kul det vet jag med tat lugnt när du ska borra börja med en liten och så större osv
ta med dig farsan ut så kan han kolla hur rakt du håller maskinen inte lätt å se själv
sista biten skulle jag fetta in borret så att det förhoppningsvis inte kommer in lika mycket spån i motorn har för mig att skruvarna går rakt i genom
hoppas att ja minns fel. topp packning kompprov prov tryckning av kylsystemet vid varm kall o fesljummen motor saker expanderar av värme om du
inte ser tydlig skillnad direkt sjunker mätaren kan det även va nått annat som läcker.
kolla avgaser i kylvatten behållarn som du nämt
tryck inte kyl systemet för hårt.
ibland när man provtrykt kan det komma in lite kylvatten i nån cylinder den går då dåligt först ha även i åtanke att om det kommigt in mycket
blir det vätske kompression kan knäcka en vev stake tex så när du har tryckt o ska dra runt motorn först stiften ur tänd kablar borta från jord
o tändstiftshål allt detta är en försiktighets grej.
o tänk på att det alltid finns nån stackars sate som har de jävligare jag tex kommer ju att trilla av pinn före dig :)
lycka till Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av lennarte
#873461
När du borrar ur en avbruten skruv så körna noga först så du verkligen får hålet i mitten. När du borrar i skruven så brukar spännigen släppa, så är det inte allt för fastrostat kan man slå i en insexnyckel och skruva ut den med. Har du inte hålet i mitten kan det bli problem att "gänga om" det om du inte får ut skruven innan.

Mvh
Lennart
av volvo142traktor
#873475
nej verkligen tråkigt. :/ tack för tipset med att fetta borren det tänkte jag inte på! :)
vad är det du tror bultarna går rakt igenom? De övre hålen är ca 7-8cm djupa iaf och jag tror inte dom går igenom nått. Tack så mycket hasse för bra beskrivning! Skulle behöva veta dock hur du enklast provtrycker kylsystemet och vad jag behöver.
Lennart: precis de jag tänkte med jag körnade så gott det gick och har borrat upp försiktigt och jag tror jag ligger bra i alla fall. Jag hoppas jag får ur den, har fixat packningen nu och en ny bult och ska låna med en 5/16 gängtapp ifall det måste gängas om...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#874274
volvo142traktor skrev:nej verkligen tråkigt. :/ tack för tipset med att fetta borren det tänkte jag inte på! :)
vad är det du tror bultarna går rakt igenom? De övre hålen är ca 7-8cm djupa iaf och jag tror inte dom går igenom nått. Tack så mycket hasse för bra beskrivning! Skulle behöva veta dock hur du enklast provtrycker kylsystemet och vad jag behöver.
Lennart: precis de jag tänkte med jag körnade så gott det gick och har borrat upp försiktigt och jag tror jag ligger bra i alla fall. Jag hoppas jag får ur den, har fixat packningen nu och en ny bult och ska låna med en 5/16 gängtapp ifall det måste gängas om...
är det så att inte vattenpumpens skruvhål går in motorn är det skitbra märker du om du tar ett långt buntband å känner efter.
jag misstänker att skruvarna går igenom blocket de till pumpen.
provtryckning det finns ett kit på biltema som funkar rätt dyrt 1500 ca
om du skulle kunna låna ett provtrycknings kit du ska ha med ett lock som passar din kylare eller burk
en topppackning kan ibland vara lurig att upptäcka då den kan täta bra mindre bra halvbra o jävligt dåligt beroende på
tempratur bil verkstan har knappast tid under förutsättning att de inte kan se att det är topppackningen direkt.
sjäva pumpen du pumpar upp trycket med (0.6 0.70) o anslutningar till den samma kan ibland läcka o man får en fel läsning.
hårdare än 0.7 har jag aldrig våga trycka på gammalt. har du fickorna fulla av deg köper du den på biltema du använder
den skit sällan du får mest låna ut den sen. misstänker att du inte har fickorna fulla med deg för då skulle du väl troligen inte ställa nåra frågor här.
det är när man har dåligt med pengar man lär sig på det hårda sättet så är det för mig iaf.
jävlar va mycke text för så lite.
hur har det gått me vatten pumpen?.

Med vänlig hälsning hasse.
Användarvisningsbild
av lennarte
#874284
När det gäller provtryckning av kylare för misstänkt toppackning använder jag ett gammalt knep som fanns innan annan "modern" utrustning. Jag har skrivit om det tidigare. Du varmkör motorn så termostaten öppnar, låter motorn stå på tomgång så värmen "jämnar ut sig". Sedan häller du på vatten/kylarvätska tills expansionskärlet är helt fullt. Väntar tills vattenytan "stabiliserat sig". Nu häller du på vatten tills det är fyllt upp så det "rinner över". Motorn ska hela tiden gå på tomgång. Sedan kollar du på vatten nivån. Om det är den allra minsta läcka så kompressionen läcker ut i kylkanalerna så kommer vattner efter ett tag (kan ta 10 min. om det är en liten läcka) att plötsigt "rinna över", för att sedan "försvinna" ner i expansionskärlet. Det är luft från kompressionen som "trycker på" så vattnet rinner över och sedan när luften "gått ur" kylsystemet ersätts det med kylarvätskan och nivån sjunker. Fyller du på igen kommer det att upprepa sig samma sak. Är det en större läcka rinner det övet med det samma du fyller upp. Det är viktigt att motorn hela tiden går på tomgång och att du inte rör gasen och att motorn är genomvarm. Vattennivån i expansionskörlet kan röra sig lite upp och ner men den får inte röra sig så den går under "kragen" i expansionskärlet (halsen där locket sitter) utan hela tiden ligger uppe vid kanten på den "gängade delen". Jag har på detta sätt en gång upptäckt en läcka som var så liten så den inte upptäcktes med "modern provtryckning" på en Peogotverkstad, men den tog lite vatten ändå. Det var en då nästan nu Peugot 104 (början på -80 talet) där det var en miss från fabriken. Ett litet märke som blivit vid hopmonteringen av motorn, det räckte att slipa topplocker 0.09mm. Sedan rullade den i många år efter det utan att ta en droppe vatten.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#874344
det här låter ju bra man behöver ju inte köpa dyra grejor har aldrig hört talas om detta knep själv.

Med vänlig hälsning hasse.
av volvo142traktor
#874643
hasse: okej vad jag kunde känna så gick de inte igenom nått. :)
okej tack för tipset! njaej de är ju inte så att pengarna bränner i fickan precis å är nog inte så sugen på att lägga ut dom pengarna för tillfället. :/
Lennart: skit bra tips de ska jag absolut testa sen!

det gick bra att borra ur bulten, tog det försiktigt och borrade en bit i taget. skadade gängen så jag fetta upp en tapp och gängade om. tog med en ny packning och 5/16 bult från jobbet och skulle montera allt gick som smort tills jag fyllde på vatten... det läckte som ett såll! dels från kylvattenröret kring anslutning i pumpen p.g.a. dålig gummitätning men även mellan block och pump trots ny packning. detta tror jag beror på att jag har haft en liiiiten läcka sen jag köpte den men vätskeförlusten var så lite så jag ignorerade det man såg var en liten rännil vatten när pumpen gick. jag fumlade till när jag skulle hämta pumpen till bilen och tappa den i backen! pumpen sprack å nu står jag där! :( en ny på jobbet kostar 400 ca om du ska ha en original pump med packningssats och gummitätningar, pirat pumpen är 50 kr billigare. hade velat haft original men den finns inte på lager så det får nog bli piraten så jag får med den hem på torsdag efter jobbet så jag kan byta. :)

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]