- ons 18 jun 2014, 21:06
#873345
Ta loss slangen (den högra) och försök få spjället att stänga sig. Peta på den med en mejsel i över eller underkant och se om den går tillbaka till stängt läge. Kärvar den bara så kan det räcka med att motionera den fram och tillbaka. Kanske returfjädern gått av inne i mekanismen?
Min hade fått vassa kanter så den inte öppnade sig istället. Tog då loss vippan och filade lite på den och monterade tillbaka och testade genom att sätta en slang på spjällventilen och suga i den. Öppnar sig spjället och går tillbaka till stängt läge så är det ok.
Tror ett nytt spjällhus kostar runt 1000 kr. Men kan man fila av vippan och på så vis spara dessa pengar kan man ju alltid försöka själv innan man byter till nytt. All luft passerar ju inte intercoolern om spjället står öppet med försämrad prestanda som följd.
Innehar ett DICE interface inkl Vida, samt Autocom och VCDS/VAG K+Can diagnosutrustning. Hör av er om ni behöver hjälp med att skanna samt släcka felkoder. Klarar nästan alla märken på marknaden.