NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierra94
Hur stod spjället då? Hade det fastnat i öppet läge?
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Funderar lite på pluggen där. Det är inte så att man bara ska leda iväg klägget istället för att plugga slangen? Känns som att ventilen vill andas. Eller tänker jag galet här? Kanske inte är någon ventil slangen sitter på?
av mange39
mange39 skrev:tackar ska det va slang stump på båda ventilerna?
rev i sär slangen nu idag och när bilen stog stilla avstängd så upptäckte jag högra ventilen stog öpen kanske blir så när vacum försvinner?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ok. Den ska vara stängd med avstängd bil. För den är återfjädrande till stängt läge om vacuum försvinner.

Det andra spjället är ett avstängningsspjäll som stryper motorns lufttillförsel när man slår av den. Så den stannar "snällare".
Kolla så du inte blandat ihop dem. För det ska vara öppet med avstängd motor (när vacuumet försvunnit)

Det är ingen ventil. Det är spjällets ena lagring som är öppen så det alltid letar sig oljedimma ut där.
av mange39
högra var öppen(framifrån sett) vänstra kollade jag aldrig.... om man ska byta så byter man hela kittet med båda spjäl och vacum ventiler?dyr historia?
Användarvisningsbild
av Sierra94
Ta loss slangen (den högra) och försök få spjället att stänga sig. Peta på den med en mejsel i över eller underkant och se om den går tillbaka till stängt läge. Kärvar den bara så kan det räcka med att motionera den fram och tillbaka. Kanske returfjädern gått av inne i mekanismen?

Min hade fått vassa kanter så den inte öppnade sig istället. Tog då loss vippan och filade lite på den och monterade tillbaka och testade genom att sätta en slang på spjällventilen och suga i den. Öppnar sig spjället och går tillbaka till stängt läge så är det ok.

Tror ett nytt spjällhus kostar runt 1000 kr. Men kan man fila av vippan och på så vis spara dessa pengar kan man ju alltid försöka själv innan man byter till nytt. All luft passerar ju inte intercoolern om spjället står öppet med försämrad prestanda som följd.
av mange39
ok ska göra ett försök igen nu i helgen å kika på det
får även se vad verkstan säger på måndag då den ska in för dieselfilter byte
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Tack för all hjälp! Nu sitter det en pluggad slangstump på axeln och jag hade tur då spjället var stängt.

Bild
av mange39
såå nytt diselfilter och luftning gjord samt även en fel sökning på varför den går ryckigt på låg fart när den är varm
även kollat vakumslangar ,mm inga fel fans i box .... nästa steg enligt firman var byta gasspjället den vacum historian vi pratar om här dom kallade det gasspjäll? dock skulle ett nytt gå på håll i er nu 5264kr (S) (på ford)
nån som har koll på vad det går på hos volvo?? eller art nr på den så kan jag kolla upp priset

knepiga var att när jag diskuterade detta problem med verkstaden så kännde dom inte till att det var så sort problem med spjällen och läcka på dom ,mm

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]