Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av forden34
roh66 skrev:
forden34 skrev:
roh66 skrev:Hej forden34!

Ok,3 cylinder tänder inte? Gör ett kompressionsprov först.

Mvh.R.

Den är 5 cylindrig
Skrev lite fel menar tredje. Är det tredje cylindern som bråkar?

Mvh.R.

ja det är tredje burken som krånglar å den går orent
Plus att den mothugger till ibland precis som tändningen skulle stå fel
av forden34
Lucif3r skrev:
forden34 skrev:Det går visst å plana toppar allt beror på hur mycket den är vind å sned
Ahem... Det beror snarare på VAD det är för topp.
forden34 skrev:Jag har gjort det i 30 år å INGEN bil har havererat efter det
Grattis, då har du troligen planat rödblockare som man typ kan plana med en vinkelslip utan att något händer.
forden34 skrev:Denna topp var inte sned eller vind utan jag tog av den för att få en planare yta

Vet man vad man håller på med då är det ingen fara
Jag vet inte ens vad jag ska säga om det här... Du planar en topp, som inte får planas förutom under extrema förhållanden, trots att det inte fanns någon anledning till det?
Ja, det märks ju tydligt att du vet vad du gör.................

Är du en sån sär Besserwizer på detta forum

Är det då inte jävligt konstigt att alla toppar jag hyvlat av å det inte har RASAT som du säger att det lyckas för mig

Alla toppar går att hyvla av allt beroende på hur vinda å snea dom är å sen beror det på hur man gör det

Som jag sa tidigare så har jag hållit på med detta i 30 år å inte ett enda haveri,,,ta lärdom vad jag skriver för nått
sen skiter jag i vad du säger om det går eller inte går utan jag går efter egen erfarenhet
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja du får kalla mig vad du vill, men faktum kvarstår, dessa toppar ska INTE planas förutom under EXTREMA förhållanden.
Att du sen tvärvägrar att erkänna det är upp till dig, men sen står du nu där med en bil som inte går som den ska också...

Men eftersom du är så duktig, då kan du väl berätta för oss hur mycket dessa toppar får planas samt hur skeva dom får vara innan dom ska kastas?
Användarvisningsbild
av js1
Det här kan bli roligt att följa. :mrgreen:
av forden34
Lucif3r skrev:Ja du får kalla mig vad du vill, men faktum kvarstår, dessa toppar ska INTE planas förutom under EXTREMA förhållanden.
Att du sen tvärvägrar att erkänna det är upp till dig, men sen står du nu där med en bil som inte går som den ska också...

Men eftersom du är så duktig, då kan du väl berätta för oss hur mycket dessa toppar får planas samt hur skeva dom får vara innan dom ska kastas?
Eftersom du är så duktig kan du ju tala om för mig vad som är felet på bilen

Den går inte på alla 5 burkar
Den får soppa på alla spridare
Den får gnista
Tändstiften är bytta
Kamremmen sitter rätt
Det är burk nummer 3 jag pratar om
Om du talar om felet så ska jag beskriva i detalj hur jag gör
Upp till dig nu,,,visa nu vad du går för du som kan allt
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lustigt hur du försöker slingra dig undan att svara på frågan... Nåja...

Till skillnad mot siffror och teori är det omöjligt att felsöka en bil över nätet, jag har dessutom redan sagt vad jag misstänker(som du givetvis är alldeles för omogen för att ens kunna tänka dig) - men utan att titta på bilen och felsöka kan man bara spekulera.

Mitt råd? Lämna den till någon som verkligen vet vad han håller på med, inte någon topplocksskojjare.

edit: Jag antar att du ställde kammarna med ögonmått som dom flesta skojare gör?
av *pettson*
forden34 skrev:
Lucif3r skrev:Ja du får kalla mig vad du vill, men faktum kvarstår, dessa toppar ska INTE planas förutom under EXTREMA förhållanden.

Eftersom du är så duktig kan du ju tala om för mig vad som är felet på bilen

Den går inte på alla 5 burkar
Den får soppa på alla spridare
Den får gnista
Tändstiften är bytta
Kamremmen sitter rätt
Det är burk nummer 3 jag pratar om
Om du talar om felet så ska jag beskriva i detalj hur jag gör
Upp till dig nu,,,visa nu vad du går för du som kan allt

Du har alltså kontrollerat så att den får bränsle, tändning och har luft. Har rätt timing dessutom. Tja då har du inget problem med bilen?
Eller så.. tja.. är det en av dessa i förbränningstriangeln som saknas ändå. Eller som har fel proportioner.

Där är vi nu.. Full kompression i alla cylindrar eftersom det är nyplanat och fint. Ihop med det kollades timingen så att alla ventiler verkligen öppnar och stänger när dom ska. Kontrollerat redan så inga hinder finns i kanalerna.
Spridarbilderna är perfekta så det inte pissar i en cylinder.
Stiften är kontrollerade oavsett om dom är nya eller gamla. Naturligtvis är det uppföljt till rotorn om så krävs.

Kvar är då att du felsöker... för du saknar i alla fall något, eller har för mycket/ lite av något på den cylindern i alla fall..

Men varför berättar jag det här? Det är givna saker som topplocksproffs redan vet.
av Adamp
Har du inga felkoder? Om den inte går på cylinder 3 så bör du få fel kod för det ”cylinder number 3 missfire” typ. Jag skulle testat följande:
Gör komp prov på bilen om alla värden är jämna och finna så kan vi skiva bort detta.

Ta bort bränsle tillförsel där spridarna sitter, ta ut den som 3 har och kollar den om den är skitig eller vad det kan vara, ta ut en annan som du vet funkar och jämför dessa är de snar lika eller skiljer något tryck in dom i denns andra hål. Ex: trean och femman gem förs femmans går in i trans och femman går in i 3. Bara för att soppa går till spridarna så kan de ev inte avfyra korrekt så morton går dåligt. om detta inte gör någon skillnad så kan det vara allt från tändningen till kablaget till spridarna. Om du ska göra ett komp prov ska du göra så att bilen inte pumpar in bensin då den kan blir sur och ge felaktiga värden.
av forden34
Adamp skrev:Har du inga felkoder? Om den inte går på cylinder 3 så bör du få fel kod för det ”cylinder number 3 missfire” typ. Jag skulle testat följande:
Gör komp prov på bilen om alla värden är jämna och finna så kan vi skiva bort detta.

Ta bort bränsle tillförsel där spridarna sitter, ta ut den som 3 har och kollar den om den är skitig eller vad det kan vara, ta ut en annan som du vet funkar och jämför dessa är de snar lika eller skiljer något tryck in dom i denns andra hål. Ex: trean och femman gem förs femmans går in i trans och femman går in i 3. Bara för att soppa går till spridarna så kan de ev inte avfyra korrekt så morton går dåligt. om detta inte gör någon skillnad så kan det vara allt från tändningen till kablaget till spridarna. Om du ska göra ett komp prov ska du göra så att bilen inte pumpar in bensin då den kan blir sur och ge felaktiga värden.
Fint dusch på spridarna
Tagit komp på bilen med bra komp
Koppladde ur fuelrailen
Bytt oringarna till spridarna
Bytt plats med spridarna
Bytt plats med stiften
Bytt stiften
Bytt stift igen
Bytt plats med tändspolarna
Senast redigerad av 1 forden34, redigerad totalt 0 gånger.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]