Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni
Var sitter styrenheten till abs? Styrenheten till insprutningen sitter ovanför luftburken i en låda men där sitter ingen annan styrenhet.
av Toni
När man söker på artikell numret på skroten kommer det upp hydralagregat. Så det verkar inte gå att bara byta styrenhet.Lampan lyser ibland när man startar och ibland inte. Ibland när den lyser vid start så slocknar den när man rullat en bit. Och ibland när den inte har lyst så kan den tändas om man står still på tomgång. Har kollat felkoder med obd och den visade att det var fel på höger bak givare. Har bytt denna och raderat koderna men det hjälpte inte. Man får den att slockna om man slår av bilen och startar igen.
av Toni
Den senaste tiden har man även hört att abs:en arbetat fast man kommit och glidit till en korsning och bromsat försiktigt på torr asfalt.
av MrJontezan
Som sagt, så sitter styrenheten på undersidan av pumpen. Du behöver torx hylsa för (utvändig torx skruv) att lossa den. Det borde gå med lite försiktighet att använda vanlig hylsa 4-5mm
av Toni
Har haft lös styrenheten från pumpen idag men det verkar inte gå att ta isär den så man ser lödningarna utan att sätta sönder den. Verkar vara limmad. Man ser att någon försökt öppna på den tidigare. Jag mätte resistansen och är ungefär samma på alla givarna. Mätte också volten på bakhjulen medans jag snurrade på hjulen. Fick ungefär samma utslag på bägge hjulen.
av JanneVTR
Hej där.
Hade själv liknande problem en av våra v70:s. Fick ta loss styrenheten till abs:en o löda om vissa lödningar. MAn såg tydligt på dessa att det var sprickor i de om man kollade med förstoringsglas. Har funkat klockrent i 2 månader nu. Sökte på detta forum o fick upp en guide i hur man gör. Någon annan kan kanske bekräfta om det är samma eller liknande stytrenheter på 850 och v70??
Var ju lite pill att få isär den men med mycke tålamod och ingen stress så gick det. Varmluftpistol o skruvmejsel :-)-)
av Toni
Har nu bytt styrenhet och allting funkade bra i 3 dagar och sen tändes abs lampan. Efter det har den tänds ibland. Den har samma symtom som tidigare. Abs pumpen går fast det är torr asfalt man bromsar försiktigt på. Misstänker att pumpen är knasig. Eller luft i systemet.
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]