PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej att ett eller flera stift blir svarta kan vara ett tecken på att du har antingen kolvringar eller ventilstyrningar som tätar dåligt på just de cylindrarna som stiften blir svarta. Blir all svarta så är det troligen för fet inblandning av bränslet (sliten nål i förgasaren eller igensatt luftfilter)
En sak du bör kolla är vevhusventilationen så att alla slangar för denna är korrekt monterade och inga filter igensatta.
I den här tråden kan du se en bild på remhjulet med siffrorna och strecken. Sedan handlar det om en triggerskiva, men det behöver vi inte bry oss om i ditt fall. Du har ingen sådan. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4517
Om du tvättar rent din remskiva så kommer du att se likadant.

Du ser att det finns ett nollstreck. Sedan är det märkt 10, 20 och 30 grader. Det finns faktiskt några streck på andra sidan också, alltså efter övre dödpunkt, men hamnar vi där så har vi kommit fel.
Nu är det som jag sa med den här lampan att den är så snabb och ljusstark så det vi ser är just bara tändpunkten. Det som finns bredvid på remskivan ser vi inte för den snurrar så fort. Och om man då riktar lampan mot fenan, så kommer man rätt på skalan. Nu säger vi 21 - 23 grader. Dom är naturligtvis inte utmärkta på skivan. Det får vi uppskatta med utgångspunkt från 20-strecket. Ungefär som man läser av en linjal. Vi ser inte siffror på alla streck, men vi kan räkna eller uppskatta strecken.
Och det var i detta läget som jag menade att ni skall prova att ändra fördelaren lite, några grader åt valfritt håll för att se hur det fungerar.
Sedan ställer man in den på 22 grader och drar fast fördelaren. Var noga med att den inte rubbar sig vid fastdragningen.
Som jag sa tidigare kan man sätta en "dutt" med Tipex eller något liknade på just 22 grader. Då får man direkt ett märke att gå på. Man behöver liksom inte några siffror eller streck. Det vita färgmärket syns tydligare än allt annat i xenonljuset.
volvo142traktor skrev: stiften som satt i min när jag köpte traktorn var från biltema och var av fabrikatet equiem som biltema körde på länge (vet ej om dom fortfarande säljer dom.
Jag har kört på Equiem på flera bilar (har det på fugans Passat 1,8T nu) och dom funkar bra, men som jag skrev innan Biltema har som exempel tändstift till dom vanligaste bilarna men dom har aldrig haft till B20 motorn. Du hade säkert tändstift till B18 motorn i innan (motsvarande Champion L87Y) för det vet jag att Biltema hade (passar i betydligt fler bilar) och dom är "mjukare" än t.ex BP6ES och UL82Y.

Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]