PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#872162
Hej!
har haft problem sen dag ett med sotiga stift... har bytt hela fördelaren, gått igenom den och smörjt, brytare, kondensator, lock, kablar, spole och stift. (körde med rekommenderade ngk bp6hs stift.) resterande grejer är av de mesta fabrikatet beru och facet spolen är original och fördelaren original fräsch begagnad. sen böt jag membran och satte dit ett nytt bränslefilter innan förgasaren. stor skillnad så klart näst intill perfekt gång och gensvar men inte helt hundra... slutade med att jag böt förgasare med insug och allt för att slippa ha skarver där jag antagligen skulle se till att få tjyv läckor och sen en fräsch och ny grenrörs packning emellan men ändå inte! rätt färg på två av stiften men sotig elektrod proslinet är väldigt fint choklad brun men de andra två är genom svarta.

nu fick jag nog och tänkte testa att köra med ngkbp5hs istället å se om det blir bra! än så länge är det riktigt bra jag har inte inspekterat stiften än tänkte åka några dar först å sen titta men som de känns så är de perfekt! man känner verkligen att de är riktigt bra och pålitlig gnista hela vägen fram och nu rena stift så att han inte missar nån stans eller är tråkig vid start! tändningen är ställd av mitt öra vilket är fel antagligen men får jag säga de själv så kan jag inte vara många grader ifrån!

de jag vill veta är om de finns nå risker med att köra så här? de verkar ju bra nu men motorn är inte gjord för att gå på dom här...
av rid54
#872270
"Mjuka" stift (om jag minns rätt) har en tendens att bli varmare än "hårda", vilket är bra för motorer som sällan körs långa stunder med rejäl last (dvs en bil som körs i tillåten motorvägsfart eller liknande några timmar). De stiften håller sig renare, eftersom de helt enkelt är varmare än hårda stift skulle bli. Hårda stift vet jag brukade rekommenderas om man körde med husvagn eller körde "hårt". Risken om man använder mjukare stift är att man får spikningar (pga att de blir lite väl varma). Du borde kunna märka om du har något problem med stiften. Kolla dem då och då, så de inte börjar bli brända. Hårda stift i en motor som inte belastas koksar lätt ihop.
#872282
tommyp86: ja jag vet, och jag är ju medveten om att det är nånting annat som är knas och att man egentligen inte ska se det här som en "lösning" på problemet för att det är ju bara att kringgå det...

rid54: okej så det finns "inga andra risker" med det? är också medveten om det och dom lär inspekteras för man ser direkt om dom är för mjuka (varma)... än så länge så verkar det riktigt bra, lättstartad, bra gensvar och inga "tvekningar" eller uppehåll vid snabba gaspådrag utan han följer med hela vägen utan spikningar eller smällar så jag håller tummarna!

vad kan vara anledningen till att jag måste köra med mjukare, vad är fel invändigt???
av rid54
#872297
Jag tror inte det är nåt fel, faktiskt. Om stiften blir brända och man måste byta till hårda stift är det oftast tecken på att motorn har felaktiga driftvärden, som mager blandning eller felställd tändning. Om de mjuka stiften klarar sig och motorn inte spikar så är det enligt min uppfattning bara att åka och vara nöjd.
#872308
Det är säkert så som Rid54 säger, men du berättade själv att du inte har ställt tändningen med lampa.
En riktigt inställd tändning kan göra skillnad på bränsleförbrukning och effektuttag m.m m.m. En stroboskoplampa finns till överkomligt pris på det blå bilprylvaruhuset:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... pa-151355/

Förr i tiden, när alla var i behov av sådana här instrument var alltid den som ägde ett sådant en populär person på arbetsplatser och bilkompisgäng. Det fanns alltid någon som hade behov av en stroboskoplampa. Dagens bilar är ju datorstyrda så där har ju detta instrument tjänat ut sin roll, men du har ju en bil med gårdagens teknik så där är den här lampan högaktuell.

I sammanhanget kan du få inställningsvärdena: Jag utgår från uppgifterna för en B20 A. 21 - 23 grader före övre dödpunkt vid 1500 varv i minuten. Vacuumslangen skall vara bortkopplad under inställningen. Och det är en fördel om man är två medan man ställer in detta. En som lyser med lampan och en som håller och eventuellt vrider på fördelaren. Man skall alltså lätta lite på fästskruvarna till fördelaren. Inte så mycket så att den sitter lös och skramlar, men så att den går att vrida. Och om man är två man vid denna övning så blir risken mindre att sladdar och annat fastnar i fläktremmen och annat rörligt.

Ett tillägg: Glöm inte att inställningen ändrar sig hela tiden som motorn är i drift. Brytarspetsarna slits och det påverkar inställningen. Därför blev brytarlösa fördelare en välsignelse när dom kom.
#872359
rid54: okej va trevligt då hoppas jag på att de här ska funka nu! efter en ordentlig tur idag för att värma motorn ordentligt och se om jag kunde framkalla spikningar. men än så länge så klarade han testet (tror dock på något litet knyck på fördelaren ytterligare då jag ställt lite för tidigt, han spikar lite smått. dock så är det inte beroende på hur länge jag kört utan både varmt som kallt)

rådlös: det har du alldeles rätt i och jag är bra sugen på att låna med en hem och testa igen! förra gången gick det inte för att då gick inte motorn att köra på ens den så kallade "grundinställningen" utan var tvungen att köras på bra mycket senare tändning. vi var tvungna att vrida fördelaren ett varv på kuggen för att kunna ställa sent nog. detta berodde på slitna tänddelar samt trasig fördelare (centrifugalregulator) vilket är åtgärdat.

förklara gärna hur man gör, jag vet att vakuumslangen till vakuumklockan på fördelaren ska vara av, sen sätter man klamman på tändkablen som går till ettans cylinder och startar motorn. instrumentet fångar upp tändimpulserna på nå vänster och sen har du en lampa som man lyser på remskivan med som blinkar epileptiskt fort men sen då??? man ser ju gradantalet på skivan men vad ska man se, när har man rätt inställning???
#872381
Jag ser att vi har pratat om detta förut, men kanske inte gått in på detaljerna. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 8&start=15

Man bör som sagt vara två personer. En som håller i lampan och läser av och en som håller i fördelaren och vrider vid behov.
Till en sådan här lampa är det en "klämma" eller en sorts tångformad transformator. Den sätter man mycket riktigt, på ettans tändkabel. Sätt den åt rätt håll. Det finns markering som visar. Batteriklämmorna skall sitta på plus och minus. När tändgnistan kommer i kabeln skapas en strömpuls. Den "fångas upp" i tångtransformatorn och görs om till lämplig spänning för en xenonlampa. Dom lamporna är mycket snabba och lyser direkt. Samma sorts lampa som i fotoblixtar för övrigt.
Om man då riktar lampan ner på remhjulet som sitter på vevaxeln så lyser ju blixten i samma ögonblick som tändgnistan kommer. Har man då i förväg tvättat rent på remhjulet och gärna målat lite vitt på siffrorna eller strecken så kan man i bästa fall läsa gradtalet rakt av. Här är en "reklamfilm" för det brytarlösa och helelektroniska 123 Ignition. Du ser att det blinkar siffror på det snurrande hjulet.

Nu är det inte riktigt lika dant på din motor, men principen är densamma. Här på filmen syns siffrorna på en platt skiva, som en CD-skiva t.ex. På remhjulet sitter siffrorna på "plattsidan" av hjulet, bredvid remspåret. Detta ser du tydligt om du tvättar rent remhjulet först. Sedan skall den lilla "fenan" som sitter på transmissionskåpan (vevaxeln - kamaxeln) på motorn vara det som bestämmer var gradmarkeringen skall läsas av. Där den pekar skall man läsa. Bild på en löstagen kåpa finns i länken. (Men du behöver inte lossa några kåpor)

Sedan kan man säga lite om varvtalet. 1500 varv i minuten, det är lite förhöjd tomgång, om man inte har någon varvräknare. När ni ändå är igång med denna övningen, så pröva att vrida lite på fördelaren bara för att se hur det fungerar. Man behöver inte vrida något stort, det räcker med några gradstreck bara och man får förståelse för hur viktigt det är att ha rätt tändinställning. Det ger utslag som syns med lampan.

Och som sagt, håll ordning på sladdarna så att dom inte fastnar i fläktremmen eller någon annan stans. Jag tror att du "greppar" det här när du ser sakerna framför dig.
#872415
Överhettade tändstift vill gärna "småmissa" lite. Man känner små ryckningar vid acceleration och man kan höra ett svagt "bluddrande" från avgasröret. Det märks inte förrän dom blir "överhettede" och det är svårt att höra och märka. Däremot är det lätt att se det på tändstiften, dom blir alldeles vita på isolatorn. T.o.m vitare än vad dom är som nya. Detta händer vid längre körning med högt varvtal ock hög belastning om tändstiften är för "mjuka". Om du inte har provat Champion UL82Y tycker jag du ska prova det. Det är framtaget av Champion för B20 motorn. På den tiden fanns det mer av "direktanpassade" tändstift än det finns idag, om man inte köper original. Men det finns kanske inte längre till B20 motorn. Om du kollar i en katalog så "passar" t.ex. ett NKG BP6ES till betydligt fler bilmodeller än vad ett Champion UL82Y gör. Sedan är det ett "större hopp" mellan BP6ES och BP5ES än vad det är mellan UL82Y och L87Y som är motsvarande "nästa" hos Champion. Biltema har som exempel tändstift till dom vanligaste bilarna men dom har aldrig haft till B20 motorn. I alla fall inte sedan jag började handla där. Till min trimmade B20 (120- -130 hk) motor i min PV körde jag samma tändstift som till luftkylda VW-motorer Champion L78. Där funkade inte UL82Y, dom blev vita. Värmeskalorna går "tvärtom" mellan Champion och NGK, det "rör till" det lite.
Det jag skrivit här gäller bara om allt annat (förgasare,tändning o.s.v.) är 100% Ok. Det är väldigt ovanligt att man behöver ändra hårdheten på tändstift till en i övrigrt standard motor

Mvh
Lennart
#872446
rådlös: det stämmer bra det! :D
okej hela den biten är jag med på nu, tack för en mycket bra beskrivning. men min fråga är fortfarande, när vet jag att jag har rätt inställning?? enligt verkstadshandböckerna så är det 21-23 grader före övre dödpunkt med vakuumregulatorn bortkopplad. om jag nu fattar det här rätt så är det alltså gradantalet 21-23 som man ska se på remskivan mitt för sträcket/fenan på transmissionskåpan när tändinställningen är rätt?
jag var med pappa när vi testade förra gången men den biten fatta jag aldrig nämligen. :)

lennart: okej intressant har aldrig förut vart i kontakt med champion men ska ha det i huvet till nästa gång tack för tipset! :) original så står det i verkstadshandboken att det är bosch 175 T35 som gäller men vet inte om dom finns att få tag på nya fortfarande? stiften som satt i min när jag köpte traktorn var från biltema och var av fabrikatet equiem som biltema körde på länge (vet ej om dom fortfarande säljer dom.) och är fransktillverkade stift som satt original i många motorer bl.a. i min pappas zeat. :)
precis det du säger är det som oroar mig, nånting annat är ju fel men vad...?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]