Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av xxargs
beror helt på telefonen om det startar och laddar vid 6.5 Volt eller ej - ofta vägrar de.

Det man kan experimentera med är att sätta en eller två 1N1002 diod eller liknande kiseldiod på ett par ampere i kapacitet, i serie med plus då varje diod tar bort ca 0.7 Volt och med två sådana i serie skulle man ta bort ca 1.4 Volt från 6.5 Volt och hamna runt 5.1 Volt och telefonen känner sig nöjd - dioder har fördelen gentemot seriemotstånd att spänningsfallet inte ökar även om strömmen ökar- om det tjurar fortfarande så kan man sätta typ 1 kOhm motstånd till jord efter dioden så att det drar en smula ström och drar ned spänningen kring 5 Volt då det kan visa 6.5 Volt olastat även med dioderna i serie.

Att nallens batteri ligger på mellan 3.5 Volt vid helt tomt till 4.1/4.2 Volt vid fulladdat hjälper inte då det är telefonens elektronik som måste övertalas att öppna transistorn så att batteriet börja laddas...

---

Jag hade en Ford Tanus 20 M 1965 med V6 som förstabil på början av 80-talet och den hade just 6 Volt med tvåspoles mekanisk regulator - värden sämsta skit enligt min mening då spänningen blev lägre ju mer ström som drogs ut - den ersatte jag kvickt med en regulator från en gammal 6 Volt Amazon som hade 3-spoles regulator med individuell ström och spännings-spole som trimmades in.

ingen klagade på dålig belysning efter detta i min bil heller och jag var alltid först iväg från parkeringen på jobbet även vid -20 grader C medans dom flesta bilarna försökte mala igång sina fordon med början att det tände på en cylinder typ - två tramp på gasen så att motorn snapsades av acc-pumparna och sedan vred jag om startnyckeln och därefter hörde jag inte mer då jag redan var på väg hem ;-)
av rid54
Att ta ned spänningen med ett par dioder är en bra idé. Den kan kompletteras med ett motstånd och en Zenerdiod på 5 V och så tar man ut laddspänningen över Zenerdioden. Det blir ju en sorts "strömslöseri" eftersom man "dumpar" lite ström genom Zenerdioden för att hålla spänningen, men i sammanhanget lär det inte vara nåt att bry sig om, så länge man kan stänga av anordningen när motorn inte går.
av NilsO
Många bil-mobilladdare är switchade regulatorer och fungerar enligt ungefär samma princip som laddare man ansluter till vägguttaget. Därför kan de också fungera bra vid 6 V istället för 12 V (därmed inte sagt att alla gör det).

Anledningen till att man använder switchteknik även i mobilladdare för bilbruk är att det då blir möjligt att göra en kompakt och lätt (och billig) laddare som kan leverera ganska stor ström. Vi har t ex en sådan som – enligt vad som står på den – ska leverera 2.1 A vid 5 V. Förlusteffekten skulle då bli runt 15 W om det var en lineär regulator. Det kan man inte klara i en 5 cm lång plastmanick med 2 cm i diameter.
Mätte upp batteriet och det var på 6,33 volt och telefonen tog glatt emot 50tals strömmen. Jag har en Samsung Galaxy och jag provade också med fruns Sony Experia utan problem.

Tack för alla el historier ni berikat tråden med. Jag är intresserad av både gammal och ny teknik.
Sedan kan man tillägga att det finns billiga mobilladdare att köpa, som säger sig leverera en viss A vid 5V (nu menar jag inte specifikt bilmobilladdare, utan micro-USB-mobilladdare), men som inte alls förmår att leverera så mycket stabilt. De kanske ändå fungerar att ladda en mobiltelefon med, men om man försöker att försörja andra typer av datorer med ström genom en sådan så fungerar det dåligt (frysningar, hängningar) just för att den inte ger tillräckligt. Den kanske ibland bara ger 800 mA, fast den enligt märkning ska ge 1A. Byter man till annat märke, med samma märkning, så går datorn som en dröm.
Bra när man får till allt. Men har du funderat på vad som händer om du spiller bensin vid tankning och det droppar ner i 6 voltsuttaget?
Visst, det behövs en gnista för att tända bensin, men det är ju lätt ordnat genom att dra ur "pluggen" ur uttaget. Eller för all del att pluggen skakar till i lite glapp.
När jag installerade stereo i min gamla 6-volt opel köpte jag en spänningsdubblare. Undrar om jag har den kvar. En liten grå burk med en guldfärgad kylfläns, kostade inte många kronor. Var självreglerande, kunde vara inkopplad jämt då den inte drog någon tomgångsström.

Klarade galant att dra en stereo 2 st "boosters".

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]