Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HiTek skrev:Blir det tyst när motorn blir varm? Tänker på om ljudet bara uppkommer eller inte just vid kallstarter?

Ja det sker endast när motorn är kall, är motorn varm och står stilla nån timme eller 2 eller 3 så har jag inte hört något vad jag vet.

Fick ett tips från farfar att gnida stearinljus mot remmen, känns som en riktigt tattarlagning, men det är väl värt ett försök då ljudet endast sker vid en kallstart och avtar 2 minuter efter.
HiTek skrev:Hur går det för dig med oljudet? Åtgärdat?

Ljudet försvann efter jag gned på lite stearin, men när jag starta bilen idag, 2 dagar senare så va ljudet tillbaka dock 50% lägre och hållde på någon minut, åker jag en sväng för att sedan stänga av och starta igen så uppstår inte ljudet, däremot efter några timmar så kommer ljudet tillbaka, med andra ord endast när bilen har stått lite.

Får kika vidare, kanske borde byta dessa lager som någon skrev, vete tusan faktiskt. :cry:
av Rob78
hej

på min volvo 850 var det lagret på spännaren till multiremmen som var dåligt.
Den Uppförde sig precis som din,lät när motorn var kall och tystnade sen.
Problemet var att lagret behövde snurra ett par hundra varv för att bli lite varmt,sen var det tyst.
Bytte spännaren och problemet var löst.

mvh Rob
av r189
Hade liknande ljud på min gamla bil, en 850glt-97. Provade då med remspray, men det hjälpte inte mer är några dagar.
Läste runt lite på nätet och såg kom fram till att det kunde vara lagrena i generatorn, men provade att byta remmen först och främst då det var mycket torrsprickor i den.
Sen dess har det varit tyst från bilen, och tror det var sommaren 2011 jag bytte den så prova det kanske om remmen ser sliten ut.

mvh

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]

Volvo xc70 2011

Först, du borde inte ha en diesel bil. Men nu[…]

Volvo car UX

hmmm :bored: Nu blev jag förvånad, […]