Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag och min sambo har märkt ett udda beteende med AC:n nu när det börjar bli varmt ute.
När man startat bilen så märker man efter några sekunder att kyla börja komma precis som det skall, men efter 30-60 sekunder så lägger AC:n och fläkten helt plötsligt av, dvs ingen kyla eller ventilation. Spelar ingen roll om man skruvar på tempvreden eller fläktvredet, inget händer. Sen efter ytterligare ett par minuter (känns som en evighet i stekhet bil) så hoppar AC:n igång igen och kylan kommer.

Tänkte givetvis kolla med Volvo-verkstad eftersom jag har garanti kvar på bilen, men tänkte höra om det är någon här på detta eminenta forum som känner igen fenomenet och vad det isåfall kan bero på?
Man är ju rädd för att få standardsvaret från verkstaden att de aldrig hört problemet förut och att det inte finns några felkoder...
Fenomenet sker givetvis inte varje gång så det är inte säkert att verkstaden kan konstatera felet själva.
Perra83 skrev:Ja har tyvärr 0 idéer :(

Något udda ljud när den lägger av?
Inget som jag noterat, det blir bara tyst...
Perra83 skrev:
laser2 skrev:
Perra83 skrev:Ja har tyvärr 0 idéer :(

Något udda ljud när den lägger av?
Inget som jag noterat, det blir bara tyst...
Har du någon grunka som du kan läsa av felkoder med, enkel OBD2 läsare?
Jag har en ODB2-läsare med BT-koppling till mobilen, kan se om jag kan läsa ut nån felkod då det inträffar, tack för tipset.
Är du säker på att kupefläkten lägger av?

Om kupefläkten lägger av så är det ju inte AC-n som strular. AC lägger ju av om kupefläkten inte snurrar av naturliga skäl.
Hade det varit ACn som lagt av skulle ju kupefläkten fortsatt snurra med max effekt för att försöka kyla ner så gott det går.
marcbe skrev:Är du säker på att kupefläkten lägger av?

Om kupefläkten lägger av så är det ju inte AC-n som strular. AC lägger ju av om kupefläkten inte snurrar av naturliga skäl.
Hade det varit ACn som lagt av skulle ju kupefläkten fortsatt snurra med max effekt för att försöka kyla ner så gott det går.
Sant, kanske mer korrekt att säga att klimatanläggningen slutar fungera en kort stund efter start. När den gör så kommer ingen luft ur något ventilationsutblås, varken mot rutorna, golvet eller från mittutblåsen. Utan fungerande fläkt så stängs AC:n av och det är ett helt korrekt beteende.
De senaste dagarna har den givetvis fungerat felfritt, men det har ju inte varit så varmt ute heller då jag åkt hem...
stannar fläktarna eller slutar det bara att blåsa i munstyckena när AC är igång - det är viktigt att veta.

Får du samma sak när du kör med AC och fläkt i full fart eller sker det bara när det är kvart till halvfart på fläkten och det är fuktig luft ute?

det kan vara så att frostskyddsensorn inte fungerar och stänger av kompressorn när evaporatorn går under noll grader (för att man inte kör med full fläkt och tar full kapacitet på kylan) och denna frostar och blir efter ett tag en isbit som täpper igen ventilationen helt med frost i sina lameller. då bör du i det läget finna tjocka röret ur torpedväggen under motorhuven vara frostig och inte bara svettandes av kondens på det.

det finns beskrivningar var och hur denna sensor sitter och har för mig satt ganska lättillgängligt och inte så dyr att köpa
Spoiler »
Jag uppfattar det som att fläkten stannar, det hörs ingen iaf oavsett vilken hastighet på fläkten jag ställer. Det har inte inträffat mer en ett par tre gånger nu i vår, så jag har inte haft möjlighet att analysera exakt vad som händer. Men jag kör nästan alltid systemet i autoläge, dvs ställer bara in temperaturen och låter systemet sköta fläkt och vart det skall blåsa. Men när det inträffar att ingen kyla eller luft kommer försöker man justera både temp ända ner till "Lo" och fläkthastighet upp till max, men inget skillnad.
Eftersom det inträffar kort efter start borde det inte hinna frysa till nån is som täpper ventilationen, eller hur snabbt går det?

Men tackar för dina tips och råd hittills.
V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]