Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrt47
Hej!

Har två intressanta fel på min V60 D2 automat MY13.

1. Ibland när bilen är kall och man skall köra iväg så går den bra på tomgång men så fort man snuddar vid gasen så är motorn på väg att dö eller så dör den. Händer som sagt inte alltid men ganska ofta. Haft bilen inne för det här och dom bad mig köra slut på tanken och tanka ny diesel, skall tanka till helgen.

2. Man stannar för ett rödljus och S/S har gått in och stängt av motorn, när man gasar för att köra iväg så blir hela intrumentpanelen svart och vindrutetorkaren börjar gå. Detta händer väldigt sällan. Haft bilen inne för det här också och fick en ny mjukvara men upplevde problemet igen imorse.

Någon som haft liknande problem?
mrt47 skrev:Hej!

1. Ibland när bilen är kall och man skall köra iväg så går den bra på tomgång men så fort man snuddar vid gasen så är motorn på väg att dö eller så dör den. Händer som sagt inte alltid men ganska ofta. Haft bilen inne för det här och dom bad mig köra slut på tanken och tanka ny diesel, skall tanka till helgen.

2. Man stannar för ett rödljus och S/S har gått in och stängt av motorn, när man gasar för att köra iväg så blir hela intrumentpanelen svart och vindrutetorkaren börjar gå. Detta händer väldigt sällan. Haft bilen inne för det här också och fick en ny mjukvara men upplevde problemet igen imorse.

Har haft samma (2.) på min D2 Manuell. Då S/S aktiverades blev "allt svart" och torkaren slog på. Har dock "bara" hänt två/tre gånger. Påtalat för min verkstad, och efter det har den varit OK. Vet dock inte om detta avhjälptes medelst ny programvara, eller om den bara "fixat sig själv"?
av Allinn
mrt47 skrev:Hej!

Jeg hadde det samme problemet et par ganger i løpet av tre måneder på min V70 D2 MY12. Forhandleren antydet at dette var noe som de kjente til og det ble lastet inn ny software som hadde med dysene å gjøre. Har nå kjørt i ca en mnd etter dette. So far so good!
av Caligul
Jag har exakt samma problem som (1). Har bett om att få detta som ett garantiärende men fortfarande inte hört något från min återförsäljare på en månad. Dags att påminna. Antar att det är något med mjukvaran...

Edit: Kan lägga till att jag varit med om detta flera gånger i 21-gradigt garage också. Inte bara när den startas kall.
av mrt47
Caligul skrev:Jag har exakt samma problem som (1). Har bett om att få detta som ett garantiärende men fortfarande inte hört något från min återförsäljare på en månad. Dags att påminna. Antar att det är något med mjukvaran...

Edit: Kan lägga till att jag varit med om detta flera gånger i 21-gradigt garage också. Inte bara när den startas kall.
Volvo Cars håller på att felsöka och få fram en mjukvara som skall lösa problemet, rekommendationen du kommer få är att låta den gå 30 sekunder på tomgång, min erfarenhet är att det inte hjälper fullt ut och vem orkar vänta?
av mrt47
Problemet åtgärdades men tog knappt ett år så är det tillbaka igen, anser även att bilen drar ca 1dl extra per mil när den är "dålig".

Ingen mer som råkat du för detta?
av Tjocken
Har råkat ut för precis samma som problem nummer 1. Både på en kompis V60 D2. My 14 och min egna V40 My14 D2. (Båda bilarna automat.)
Har inte pratat med min säljare om det men ska göra det nästa gång jag ska åka dit och se vad han säger om det. Eller så får jag åka till verkstaden. Brukar i regel vara bättre i dessa fall.
av dst02
När man läser sånna här inlägg börjar man fundera på om man skall byta in sin felfria bil mot en ny V60 eller inte :/ .
Någon som haft problem med samma/liknande problem på en D3 my14?
av Gourmand
dst02 skrev:När man läser sånna här inlägg börjar man fundera på om man skall byta in sin felfria bil mot en ny V60 eller inte :/ .
Någon som haft problem med samma/liknande problem på en D3 my14?
Om du har en felfri bil, finns det väl ingen anledning att "byta in" den ?

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]