Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

När jag felsökte en bil som är helt död möttes jag av följande åsyn:

Bild

Min fråga är då följande; har denna säkring brunnit på grund av överbelastning som en säkring skall göra eller kan jag förmoda att den ena anslutningsterminalen har blivit mekaniskt utmattad vilket resulterat i sämre strömledning vilket gjort den varm och till slut brunnit av? Jag ställer frågan för jag vet inte hur det ser ut när en 150A säkring brinner upp.
Den ena änden av säkringen med den avbrutna terminalen visar tecken på att den har varit varm. Hela plastkåpan som den sitter i har smält av värmen. Säkringen sitter på kabeln till batteriet och förmodligen har alla i och urtagningar av batteri orsakat mekaniska påfrestningar på säkringen, en brottyta har uppstått vilket har byggt upp en resistans på terminalen och till slut så gick den helt enkelt av. Jag kan inte se tydliga tecken på ett den har bränts av, den började glappa.
Det är inte bra då det blir så pass varmt. Det är ganska mycket effekt som måste ha bränts bort på grund av det. Hur är det med avlastningen på kabeln? Det låter i mina öron som att det är obefintlig avlastning av kabeln. Jag tycker att en så pass viktig kabel ska avlastas ordentligt.
Jag kan nog bara hålla med föregående... den har inte "gått", utan det är nåt med anslutningen, eller faktiskt en spricka i ena anslutningsörat som gjort att arean minskat och det blivit överhettat. Brottet ser inte ut som en avsmältning på bilden, mer som en spricka (till sist blir det ju en avsmältning, förstås). Om det beror på att kabeln inte är avlastad eller nåt annat med montaget kan man bara förstå om man ser hur det sitter ihop när det är helt.
Om du funderar lite över en vanlig porslinssäkring, en "vanlig hushållspropp" så är det ju så att tråden i den ligger i ett lager med sand. Detta för att inget brandtillbud skall kunna uppstå. Då är hushållsproppar bara på 10 Ampere. (Det finns större) Men redan där har man sett till brandskyddet.
Din säkring var på 150 Ampere. Även om den inte skulle brinna av på fel ställe, som din säkring tycks ha gjort, så måste ju även en sådan säkring vara brandskyddad på något sätt.

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]