- tor 08 feb 2007, 11:42
Addes hemby Hoting är tyvärr inte så befriat från luftfuktighet som man kan tro genom dess läge i inlandet.
Precis där jag bor är det en sjö, en bäck och en stor myr, så det är vattenfritt åt ett håll bara. :D
Detta gäller hela Hoting.
Men, det är helt klart bättre än Uppsala, där jag bodde tidigare. :lol:
När det kliver ner på -35, som vi haft ett par nätter/dagar nu, då känns det som det biter lite i näsan, och en ren fröjd när det bara blir -18 på dagarna.
För att förklara vår luft i -30 grader.
Bensinvärmaren startar på morgonen och brummar på i drygt 1 timme. Trots detta, så får jag stå och hacka is på vindrutan, för isen vägrar släppa taget om rutan. Ändå är det riktigt varmt och skönt inne i bilen, men rutan, den är lika frusen ändå.
Det är att jämföra med luften i Uppsala, när det är omkring -15 till -20, utifrån mina egna erfarenheter av att bo på båda ställen.
Åker jag däremot 2 mil norrut till, till Dorotea, så är det inte alls lika fuktigt i luften.
Bara runt min kåk, så kan det alltså skilja 5 grader mellan termometrarna. Den in mot gårn, som får luften från myren, kan ligga på -30, då står mätaren ut mot vägen, som är mot sjön, på -25 till -27 typ. Och jag har kollat så det inte är mätarna som skiljer, för dom har jag bytt plats på, med samma resultat. Det är ca 7,2 meter mellan mätarna.
Så Hoting är som sagt inte så befriat från fuktig luft som många tror.
Mygg, knott och brännmyran (mindre än knott, men gör ont utan dess like) är av samma mängder som Heby, och det vet ju de flesta hur drabbade dom är vad gäller dessa flygfän. :lol:
Men, jag tar hellre vårt klimat i Hoting än det i skåne, för här kan man pissa i -30 utan att få bestående frostskador på pillesnörven i alla fall. :lol:
-30 i skåne, det kan inte vara att leka med det. :D
Mvh/ Adde
Länkar till addes hemsida som inte fungerar? Byt ut
http://www.adde.dk/ i länken mot
http://www.jagrullar.se/forum/images/faq/ så bör ni komma åt det ni söker. Pm'a även mig eller annan moderator så vi kan gå in och laga länken /Brainy