Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Nu ligger det ju mitt i landet så du har ju inte samma fuktiga luft som här ute vid kusten.

Igår när jag var ute och gick så hade vi drygt 15grader minus, rejäl blåst och rejält fuktig luft. Jag gick i goretexj acka med t-shirt under, löparskor, mössa, handskar och ett par jeans, som jag alltid gör. Det var skapligt kallt.

Sen kan jag dra mig till minnes när jag var i härjedalsfjällen förra vintern och tog en promenad. När damen som då inte var med på semestern ringde till mig och jag bad henne dröja så jag fick på vanten så undrade hon hur kallt det var då jag inte brukar bry mig om den. -32grader, då gick jag med samma kläder som igår men frös betydligt mindre.

Så frågar du mig så säger -27grader ingenting, man måste veta om kringförhållandena.

/Anders
av Addekarlsson
Addes hemby Hoting är tyvärr inte så befriat från luftfuktighet som man kan tro genom dess läge i inlandet.
Precis där jag bor är det en sjö, en bäck och en stor myr, så det är vattenfritt åt ett håll bara. :D
Detta gäller hela Hoting.
Men, det är helt klart bättre än Uppsala, där jag bodde tidigare. :lol:
När det kliver ner på -35, som vi haft ett par nätter/dagar nu, då känns det som det biter lite i näsan, och en ren fröjd när det bara blir -18 på dagarna.

För att förklara vår luft i -30 grader.
Bensinvärmaren startar på morgonen och brummar på i drygt 1 timme. Trots detta, så får jag stå och hacka is på vindrutan, för isen vägrar släppa taget om rutan. Ändå är det riktigt varmt och skönt inne i bilen, men rutan, den är lika frusen ändå.
Det är att jämföra med luften i Uppsala, när det är omkring -15 till -20, utifrån mina egna erfarenheter av att bo på båda ställen.

Åker jag däremot 2 mil norrut till, till Dorotea, så är det inte alls lika fuktigt i luften.
Bara runt min kåk, så kan det alltså skilja 5 grader mellan termometrarna. Den in mot gårn, som får luften från myren, kan ligga på -30, då står mätaren ut mot vägen, som är mot sjön, på -25 till -27 typ. Och jag har kollat så det inte är mätarna som skiljer, för dom har jag bytt plats på, med samma resultat. Det är ca 7,2 meter mellan mätarna.

Så Hoting är som sagt inte så befriat från fuktig luft som många tror.

Mygg, knott och brännmyran (mindre än knott, men gör ont utan dess like) är av samma mängder som Heby, och det vet ju de flesta hur drabbade dom är vad gäller dessa flygfän. :lol:

Men, jag tar hellre vårt klimat i Hoting än det i skåne, för här kan man pissa i -30 utan att få bestående frostskador på pillesnörven i alla fall. :lol:
-30 i skåne, det kan inte vara att leka med det. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
1timme och ändå behöva stå och hacka, kan inte er egenutnämnde president utlysa undantagstillstånd så ni slipper gå till jobbet sådana dagar? :wink:

Skämt å sido. 5graders skillnad beroende på vilken sida av kåken låter ju otroligt :shock:

/Anders
av Daddan
Och dessutom mygg, knott och brännmyror! Här sover de på vintern ;)
Skulle jag gärna också göra...
Användarvisningsbild
av falcon
Prova med att mäta luftfuktigheten vid ex -25 och vid -35 så kommer ni att upptäcka ngt (ej på västkusten där det är saltvatten) nämligen att luftfuktigheten inte är så stor som man tror, den är marginell.
docj så är båda fallen för kalla för att man ska vara ute ngn längre stund, men det är ju å andra sidan vad jag tycker :)
Användarvisningsbild
av Mr B
Oas så har vi sällan -30° här nere i Skåne... Det bara känns så...
av 740wennberg
Vi hade -25 en dag o jag var tvungen jobba ute o koppla in några kompressorer, och det blåste, fyyfan vad kallt, o dum som man är sa man aldrig ifrån :(

thanx to:
värmepicka, långkallingar och dieselvärme ;) höhöhö
av Addekarlsson
Brainded skrev:1timme och ändå behöva stå och hacka, kan inte er egenutnämnde president utlysa undantagstillstånd så ni slipper gå till jobbet sådana dagar? :wink:

Skämt å sido. 5graders skillnad beroende på vilken sida av kåken låter ju otroligt :shock:

/Anders
Jag har försökt få till ett undantagstillstånd vid temperaturer under -10 grader, men det gick inte så bra. :lol:
Tror gränsen för att få stanna hemma ligger på -45 grader, men är osäker på siffran. Känns som det kvittar. Vill man ha lön är det bara åka och jobba. :lol:

Många som tycker det låter otroligt, och alla blir lika förvånade när dom själva får jämföra temperaturen runt kåken. :D
Men den hörna av Hoting som jag bor i kallas allmänt sibirien, just för att det är så mycket kallare på "insidan" kåken.
Vi har mätt upp skillnader på upp till 10 grader mellan mig och en granne som har sin kåk ca 100 meter bort. Han har ännu kallare än jag. :lol:

Idag var det nästan skönt ute i alla fall. Bara -17 hemma, och -14 på jobbet. Nästan så jag funderade på att ta fram shortsen en stund. :lol:
Daddan skrev:Och dessutom mygg, knott och brännmyror! Här sover de på vintern :wink:
Skulle jag gärna också göra...
Norrländska attackjägarklubben av blodsugare är inte vad normala blodsugare är. :wink:

Mvh/ Adde

Minns jag inte fel så matar den givaren end[…]

Backspeglar ändrar inställning

Jag har ett märkligt problem på min V60[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]