Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag har två nya sommardäck(köptes i höstas) När bilmecken satt på däcken på mina gamla fälgar konstaterade han att det var mkt avlagringar o skit inne i fälgens kant, han slipade bort det värsta så att däcket skall hålla tätt. Dock så tror jag han slarvade för däcken tappar luft. Jag åkte förbi honom för nån månad sedan o berättade om detta o han säger att det förmodligen är rostiga fälgar, han tipsade mig om att köpa slang till däcken o sedan komma dit o få det inmonterat i däcket. Jag frågade om "punkterigslagning på burk" kan hjälpa? Han svarade att det kan fungera bra så jag testade, men däcket läcker luft ändå. (testa på ett däck bara, av de två som läcker luft) Tappar från 2 bar till ca 1,6 på ca 1-2 dagar. Redan efter 5 minuter så tappar den från 2bar till 1,8/1,9, sen avtar det lite. Verkat inte finnas någon spik i däcket.

Frågan är om punkteringslagning på burk bara täpper till på "åk-utan" på innerdäcket eller klibbar till runt hela däcket o även däckkanten som ligger an mot fälgen? ...magkänslan är att jag måste köpa slang.
Annars kan man hitta plåtfälgar i fint skick jättebilligt på skroten eller Blocket. Eller för all del en uppsättning aluminiumfälgar av de sorter som inte är allra mest eftertraktade. Bara ett tips...

(Samma fälgar passar alla 940.)
strunta i punka sprejen.

likaså slangar.

om det var jag skulle jag kolla om han slarvat med rengörningen ej ovanligt
om inte finns ett lim till kanterna som däckgubbarna ibland använder när det jävlas.
själv skulle jag skaffa ett par andra lösa fälgar kostar inte så mycket
som sagt.

Med vänlig hälsning hasse.
BlåVolvo skrev:han slipade bort det värsta så att däcket skall hålla tätt
Vad då slipa bort. Man måste grundmåla finslipa och måla med täckfärg annars blir det bara sk--t. en slipad yta är lika dålig som en rostig. Det går att få tätt med punkaburkar, men räkna med ett par stycken per däck och kör ett par km (gärna någon mil) mellan varje burk och ha koll på lufttrycket. Jag hade samma problem på min 144 -72 som jag övertog efter min far. Köpte 4 st kompletta hjul med mycket rostiga fälgar och bra däck väldigt billigt. Men det funkade med ett antal burkar varje sommar. Köpte en omgång original GLT fälgar till min 745-a (också billigt) som såg för jä---a ut. "Tvättade" dom med min Kärcher högtryckstvätt med våtbläster tillsats det blev verkligen bra. Ganska "hård" rengöring, både på utsidan, baksidan och viktigast i detta fall insidan. Sedan sprutade jag dom med Biltemas grundfärg för aluminium (sprayburk), Biltemas sprutspackel (också sprayburk), slipade och spacklade (på utsidan) mellan varje lager jag sprutade och avslutade med Biltemas Aluminium sprayfärg för fälgar (framsidan och insidan). Baksidan målade jag matt svart. Det blev riktigt bra och kostade (med fälgarna) c:a 1500 kr. Man får "syna" dom väldigt noga för att se att dom är ommålade. Nästan synd att ha dom till vinterdäcken. funderar på att göra samma sak med fälgarna till sommardäcken (likadana), det är ju original fälgarna till min GLT. men jag måste slita ut däcken först. Det ble väldigt mycket text igen för en sådan ganska oväsentlig (men egentligen ganska viktig) sak.

Mvh
Lennart
Jag hade samma problem på mina alu fälgar fast då var det gummi rester som gjorde att det läckte, då tog jag orginal domkraften satte den i fästet och la fälgen med däcket under utan luft ventilen då och hissade ner den, efter ett par gånger så var däcket lös från kanten och jag kunde slipa lite med fint våtsandpapper sen blev det tätt.
Lossa hjulet från bilen töm ut luften fyll i punkaburken och pumpa upp trycket håll sen hjulet plant och skaka det fram o tillbaka så punkasprayen kommer in till fälgkanten vänd hjulet och skaka igen repetera och sen på med hjulet och kör. Annars åker du till däckmojen och ber dem limma däcket då man brukar slipa och sen limma när det kommer in rostigafälgar.

//Andreas
DandanRacing skrev:Lossa hjulet från bilen töm ut luften fyll i punkaburken och pumpa upp trycket håll sen hjulet plant och skaka det fram o tillbaka så punkasprayen kommer in till fälgkanten vänd hjulet och skaka igen repetera och sen på med hjulet och kör. Annars åker du till däckmojen och ber dem limma däcket då man brukar slipa och sen limma när det kommer in rostigafälgar.

//Andreas
Hmmmm, kanske han penslade på något på däckkanten, minns inte riktigt -då gjorde han rätt, men som sagt det verkar inte hjälpt. Fälgarna är helt okej, ingen direkt rost på utsidan, tror det mest är gamla avlagringar på innerkanten - han kommenterade att jag måste spola med högdryck i kanten varje gång jag tvättar bilen så förhindrar man dessa avlagringar (jag tvättar ju alltid fälgarna med högtryck men kanske inte just koncentrerat mig på kanten/springan)

Men är det inte så att punkaspray härdar när det blir varmt?..alltså blir varmt när man åker med däcket? ...hade jag för mig men så kanske det inte är - eftersom då skulle det bli knepigare på vintern antar jag. Bra tisp annars, kanske ska testa. Kanske kan köpa billiga plåtfälgar annars men det är ju ganska kostsamt att skifta däcken här i sthlm.
troligen den vanliga monterings gleggan han pensla på
det man brukar få tvätta av från däcksidorna eft ett par dagars körning.

Med vänlig hälsning hasse.

Den har startat villigt många gånger n[…]

Om du har airbag är det en ytterst god ide at[…]

Är detta en "smart" lösning ?[…]

Vilken typ av katalysator bör jag köra[…]