Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Polar
Hej,
Jag har nu kört ca 300 mil i min V60 D4 Aut. Problemet jag upplevt är att när man saktar in inför tex ett trafiklyse så hugger lådan i växlarna när den växlar ner till fyran och trean (hastigheten är då ca 40-50 km/h). inga problem vid andra växlingar, varken uppåt eller neråt utan bara just vid nerväxling till fyran och sedan trean.
Jag har testat lite olika saker, tex att köra med sportläget i och även att köra med ECO+ aktiverat, men det hjälper tyvärr inte.
Den "röda tråd" som jag lyckats få fram är att det är värst när bilen är genomvarm och att man kört en stund (ca 5 minuter eller mer) i lite högre hastighet, ca 70 och uppåt, när man sedan saktar farten så hugger den vid nedväxlingarna så att hela bilen hoppar till (fyran och trean)

Kan det vara mjukvara, eller något mekaniskt?

Ska det verkligen vara så här?

Är för övrigt supernöjd med både bil, motor och låda.

MVH/Niklas
av jtingstrom
beter den sig likadant när du har sportläget i?

om inte skulle jag gissa på att det är mjukvara, men om det kvarstår kan det vara mekaniskt. på min audi så hade jag ett liknande fel och då var det en givare som var trasig i lådan
Åk till återförsäljaren och påtala problemet,ev uppgradering av mjukvara kanske behövs,lådan ska ju lära sig att växla(adaptera sig)..vi som jobbar med detta hjälper lådan att adaptera sig med vida.
av Polar
PFA skrev:Har (i nuläget) inte märkt något av detta. Har kört några hundra mil mer än du. Har det löst sig? Mjukvaran?
Har idag lämnat in bilen på verkstaden. Ska bli spännande att se feedbacken jag får...
Iom att problemet inte är latent, det är inte alltid lådan hugger, så hoppas jag att den verkligen gör det när teknikern provkör..

Återkommer i ärendet

/Niklas
av Polar
MrCooper skrev:Hur gick det för dig?
Jag upplever precis samma sak med min låda.
ÅF hade bilen i två dagar, det gjordes någon form av reset av mjukvaran/nerladdning av ny. Nu går den mycket bättre, inga hugg eller ryck när man bromsar farten lite. Enligt teknikern så var det värst vid nerväxling från sexan till femman.

/Niklas

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan