Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
joel80 skrev:Perra83, problemet är att en kall dieselmotor spyr ut VÄLDIGT mycket skadliga partiklar och ämnen när den är kall och innan partikelfiltret fått upp värmen.
Dieselvärmaren fungerar tydligen annorlunda och förbränner på ett annat sätt som inte ger samma sorts avgaser.
Källa på det?
joel80 skrev: Osäker på vad bilens motor drar på tomgång, men det handlar som sagt inte om mängden bränsle som går åt utan vad som släpps ut.
Detta visar instumentet i varje fall i min bil. 0,7 l/h har jag för mig det brukar ligga.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har lärt mig det via forumet och de experter på förbränning som faktiskt finns här. En av länkarna som det länkades till i en diskussion om vad man "sparade in" i utsläpp vid förvärmd motor var den här:
http://m.truckinginfo.com/news/184578/t ... basto-says
av Dpblad
joel80 skrev:Jag har lärt mig det via forumet och de experter på förbränning som faktiskt finns här. En av länkarna som det länkades till i en diskussion om vad man "sparade in" i utsläpp vid förvärmd motor var den här:
http://m.truckinginfo.com/news/184578/t ... basto-says
"according to tests sponsored by Webasto Thermo & Comfort North America, a maker of coolant heaters."
mnja... oberoendet på den var väl sådär.
Jag ska försöka hitta forumtrådarna du tänker på, jag minns också att jag har läst en del diskussioner på ämnet.
Användarvisningsbild
av joel80
Kommer ihåg att det var Momentum som läxade upp mig i min okunskap om de olika motorernas förbränning och utsläpp. Är på mobilen nu så har lite svårt att hitta bland alla trådar. :)
av Exquattro
Det jagas centiliter, start/stopp, ekonomitrimningar på alla sätt och så kommer detta skämt. Jag kan se Volvos egen parkering framför mej med en massa Volvo tjänstebils-"miljöbilar" stå och gå på tomgång för att kyla ner eller värma upp bara för att mänskligheten blir klenare o klenare. Nej, i ilskan gick jag idag till Audi och provade en A3 TDI Quattro 184hk S-tronic, 0-100 på 6,9 sek och 4,9 i blandad körning, och den gick otroligt förbaskat bra... och snart är det dags att byta. :roll:

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]