Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuveros
Hej!
Jag har nyss köpt en v70 2004, och den har en massa skumma idéer: Rätt vad det är slutar något slumpmässigt elektriskt att funka, en gång tändes kupebelysningen och instrumenten klappade ihop, en annan slutade fönsterhissarna att fungera, en tredje pajade centrallås och instrument, osv...

Jag har kommit fram till att om man rycker ur säkring 32 vid förardörren, kollar att den är hel och sätter tillbaks den igen så funkar allt jättefint ett tag. Den går till "central elektronikmodul", jag tror att den återställer sig på något sätt om man bryter strömmen?
Någon som känner igen fenomenet? Några tips på vad man kan göra åt problemet, eller erfarenhet av något liknande?
av valln
Jag skulle börja med det enklaste att ladda batteriet ordentligt. Om den har stått på bilhall kan många dörrar vara öppnade.
av tuveros
valln skrev:Jag skulle börja med det enklaste att ladda batteriet ordentligt. Om den har stått på bilhall kan många dörrar vara öppnade.
Det var ju så uppenbart så man borde tänkt på det, ja... :oops:
Jag ska ta i ordentligt och kolla generatorspänningen också när du nu för strömförsörjning på tal!
Jag återkommer med hur det gick!
Användarvisningsbild
av hemglass
hur gick det ? :wink:
av tuveros
Nu återkommer jag till slut, ursäkta att det dröjt. :oops:

Ny information: Nu har jag ju kört bilen ett tag, och problemen avtog, så jag trodde att låg spänning kunde vara problemet. Dock återkom de under värmeböljan som varit, men nu när det blev svalare funkar allt bra igen. Det verkar alltså som att värme inte är bra, vid 30 grader pajade det efter en kvarts körning.

Jag har nu även kollat batteri- och generatorspänning som var helt OK, dessutom dök ju problemen upp under färd, då borde det ju inte vara brist på ström... Dessutom verkar det funka bättre om man inte har igång farthållaren, den kanske skapar värme på något kritiskt ställe?
Användarvisningsbild
av johnnype
tuveros skrev:Nu återkommer jag till slut, ursäkta att det dröjt. :oops:

Ny information: Nu har jag ju kört bilen ett tag, och problemen avtog, så jag trodde att låg spänning kunde vara problemet. Dock återkom de under värmeböljan som varit, men nu när det blev svalare funkar allt bra igen. Det verkar alltså som att värme inte är bra, vid 30 grader pajade det efter en kvarts körning.

Jag har nu även kollat batteri- och generatorspänning som var helt OK, dessutom dök ju problemen upp under färd, då borde det ju inte vara brist på ström... Dessutom verkar det funka bättre om man inte har igång farthållaren, den kanske skapar värme på något kritiskt ställe?
Du verkar ha en defekt CEM! Har hänt förr att just värme får CEM att stänga ner vilket ger stora problem. Byte som gäller. Jag hjälpte till att byta en CEM för 1-2år sedan med just detta problem, det funkar bra än så vitt jag vet. Vi tog en beggad CEM och klonade till helt enkelt, blev lite billigare än hos stora verkstaden.
Användarvisningsbild
av hemglass
Vad betyder CEM?
av Droopy
Central Electronic Module, OBD Tuning har beggade som är fabriksåterställda och färdiga att proggas hos Volvo, kolla med dom. En ny på Volvo tippar jag går lös på en 8-10k + programering.
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag vill bara uppmärksamma er på att det går att "Klona" CEM också så slipper man helt åka till Volvo för programmering.

Man tar en begagnad direkt från skroten eller liknande och kopierar mjukvaran från bilens original till den begagnade, kan bli absolut billigast så :shock:

Detta går att få ufört i Sunne, Värmland så PM'a för information om det.
av Droopy
Ja, men kloning sker ju knappast hos Volvo och jag skulle då inte skicka iväg någon CEM om det var min till någon person som sitter på ett forum och erbjuder sig att klona den, men det är jag det. TS kanske inet har några problem med det.

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]