Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
#86684
CarMan skrev:
Marbas skrev:
CarMan skrev: svensk bilprovning kollar så din bil inte är farlig att framföra i trafiken. en verksta kollar så du ska kunna framföra din bil problemfritt fram till nästa verkstadsbesök = stor skilnad
En del bilägare vill inte röra ett finger när det gäller att få bilen att funka utan den enda "service" dem vill göra är att tanka. Sen finns det de bilägare som kan tänkas göra lite reparationer / översikt på sin bil för att spara lite pengar. Det kan t.ex. vara byta bromsklossar, fylla på spolarvätska,mm.

Vad jag är ute efter är att man skulle kunna ha flera varianter av servicar. Allt från där verkstaden gör allt (i princip som idag) till att verkstaden bara gör det minimala för att upprätthålla garantier osv, och överlåter en del grejer till ägaren (spolarvätska, kolla av lampor, mm, mm). På detta sättet skulle man som bilägare kunna spara lite pengar men ändå få en godkänd service med stämpel och allt.

För övrigt kostade min 12000 mils service på V70N D5 MY04 ca 4700:-, vilket jag tycker är 2000:- för mycket...

när du gör en service så görs ju inga repratioen. kunden kan ju fortfarande välja att reparera felen själv.
Jag var mer ute efter att slippa kontrollerna på att torkarbladen är kassa, lamporna lyser, fylla på spolarvätska, smörja bromsarna, etc... alltså egentligen att verkstaden gör så lite som möjligt utan att äventyra garantin. Kan tänka mig att verkstaden t.ex. vill byta olja och filter eftersom det är en väsentlig del för att motorn inte ska ta stryk.

Kan tänka mig att man som verkstad har en baslista med aktiviteter som måste göras av verkstad för att det ska bli en stämpel, de övriga aktiviteterna kan sedan bilägaren kryssa i innan service om han vill att de ska göras vid servicen. Då kommer vi dessutom att slippa den eviga diskussionen huruvida verkstaden fyllt på spolarvätska eller ej, hur mycket det var, varför det inte ligger en flaska spolarvätska i bilen osv...
av Kena
#86858
Tjenare Marbas!
Tror vi är fler som delar dina tankegångar, skrev samma som du i en annan tråd. Att inte Volvo hakar på detta, då vore det väl lättare att få ned ägandekostnaderna i tidningarnas ägarkalkyler. Kan man tanka bensin kan man väl tanka spolarvätska. Vissa mackar har tom. egen slang för spolavätska. Ta bara fram ett serviceprotokoll där man kryssar i vad man vill att Volvo gör och en med gds kryssrutor.
av SportHenke
#86949
Min V70 -02 har gått 11000, knappast några garantier kvar, inget goodwill från volvo fastän den är servad hos dem i hela sitt liv. Stämpeln vill man ju ha i boken den dan man säljer bilen vidare. Men om jag ska behålla bilen tills den är slut så vill jag serva den själv. Jag har inga problem med att byta olja, kylarvätska, kolla lampor etc. Om nånting är glappt eller bromsbeläggen är dåliga talar SBP om det för mig. Vad är det jag missar om jag gör servicen själv??

Varför ingår inte byte av bromsvätskan i någon service? En bil kan ju ha hur fullstämplad bok som helst i 20 år men bromsvätskan behöver ju inte vara bytt för det? Är det för att innan den hinner bli gammal o ställa till med problem så har ju garantitiden gått ut för länge sen?
Användarvisningsbild
av CarMan
#86952
SportHenke skrev:Min V70 -02 har gått 11000, knappast några garantier kvar, inget goodwill från volvo fastän den är servad hos dem i hela sitt liv. Stämpeln vill man ju ha i boken den dan man säljer bilen vidare. Men om jag ska behålla bilen tills den är slut så vill jag serva den själv. Jag har inga problem med att byta olja, kylarvätska, kolla lampor etc. Om nånting är glappt eller bromsbeläggen är dåliga talar SBP om det för mig. Vad är det jag missar om jag gör servicen själv??

Varför ingår inte byte av bromsvätskan i någon service? En bil kan ju ha hur fullstämplad bok som helst i 20 år men bromsvätskan behöver ju inte vara bytt för det? Är det för att innan den hinner bli gammal o ställa till med problem så har ju garantitiden gått ut för länge sen?
konsumenter & jornalister vill att service priserna ska vara låga, därför plockas visa punketer bort. bromsvätska är en av dom.

nåra här inne vill ju tydligen plocka bort bra mycke mer punkter.
jag tycker tvärtom, man borde kolla några saker till istället.

en normal kund har inte koll på vad som görs på en service & tittar mäst på prislappen.
hur många här vet tilexempel att du kan göra en anpasad service & få böter när du åker därifrån, för att en lampa är trasig.
av Marbas
#86955
CarMan skrev:
SportHenke skrev:Min V70 -02 har gått 11000, knappast några garantier kvar, inget goodwill från volvo fastän den är servad hos dem i hela sitt liv. Stämpeln vill man ju ha i boken den dan man säljer bilen vidare. Men om jag ska behålla bilen tills den är slut så vill jag serva den själv. Jag har inga problem med att byta olja, kylarvätska, kolla lampor etc. Om nånting är glappt eller bromsbeläggen är dåliga talar SBP om det för mig. Vad är det jag missar om jag gör servicen själv??

Varför ingår inte byte av bromsvätskan i någon service? En bil kan ju ha hur fullstämplad bok som helst i 20 år men bromsvätskan behöver ju inte vara bytt för det? Är det för att innan den hinner bli gammal o ställa till med problem så har ju garantitiden gått ut för länge sen?
konsumenter & jornalister vill att service priserna ska vara låga, därför plockas visa punketer bort. bromsvätska är en av dom.

nåra här inne vill ju tydligen plocka bort bra mycke mer punkter.
jag tycker tvärtom, man borde kolla några saker till istället.

en normal kund har inte koll på vad som görs på en service & tittar mäst på prislappen.
hur många här vet tilexempel att du kan göra en anpasad service & få böter när du åker därifrån, för att en lampa är trasig.
Tror att de flesta här inne skulle kunna göra vissa delar av servicen själva. T.ex. att kolla lamporna och fylla på spolarvätska är ju inte svårare än att tanka (som någon skrev lite tidigare).

Nej, dumförklara inte bilägaren utan ge den service som bilägaren vill ha. Anser man som bilägare att man klarar av att utföra vissa av punkterna i servicen, så varför inte låta han/hon göra det, känna att man sparat lite pengar och dessutom bli ännu lyckligare bilägare. Verkstaden förlorar knappast något på detta, snarare tvärtom. Sen finns det ju dem bilägarna som knappt vill tanka ens en gång, ge dem den service dem vill ha. En slags anpassad kundservice. Så funkar det t.ex. om jag ringer en snickare för att bygga en altan till mig, han gör de bärande delarna, men skruva fast golvet kan jag göra själv...
Användarvisningsbild
av CarMan
#86958
jag förstår hur du tänker. men jag är helt övertygad om att det inte kommer att fungera i praktiken.
redan idag gör ju många en anpasad service, fast dom borde göra en full service.

inför man "ditt" system så kommer folk att välja denna service för att den är billigare, även om dom inte klarar att utföra resterande saker själv. detta resulterar i att "dom" blir sura för att bilen krångar & märket får dåligt rykte. även vekstan får dåligt rykte, då dom varit på service o bilen går sönder ialla fall.
stämpeln i service boken visar itne längre att bilen är välskött, utan bilen kan vara tok dålig ...
av Marbas
#86965
CarMan skrev:jag förstår hur du tänker. men jag är helt övertygad om att det inte kommer att fungera i praktiken.
redan idag gör ju många en anpasad service, fast dom borde göra en full service.

inför man "ditt" system så kommer folk att välja denna service för att den är billigare, även om dom inte klarar att utföra resterande saker själv. detta resulterar i att "dom" blir sura för att bilen krångar & märket får dåligt rykte. även vekstan får dåligt rykte, då dom varit på service o bilen går sönder ialla fall.
stämpeln i service boken visar itne längre att bilen är välskött, utan bilen kan vara tok dålig ...
Jo, du har nog rätt i att folk kommer att välja den billigare varianten om de kan även om de inte klarar av att göra resten av servicen själva. Och då kommer verkstaden i kläm. Fast jag tror att med rätt information och hjälpmedel (t.ex. en tydlig checklista som visar vad som är gjort och vad som inte är gjort) så borde det funka, men jag är kanske för naiv... Tror inte någon versktad "vågar" anamma idén, men det hade varit intressant för den händige bilägaren...
av SportHenke
#86970
Att en stämpel i boken visar att bilen är välskött håller jag nog inte med om, beror nog mer på vem ägaren/brukaren har varit.
I jobbet har jag blivit tilldelat en Ford Focus -04, efter 8000 mil har jag tvättat den 5ggr, då givetvis i maskin med riktigt hårda borstar så man får bort skiten utan att behöva anstränga sig. Jag gör kallstart varje dag och drar den till 4500 rpm direkt i -15 då det inte är nåt bottenvrid i skiten, sätter på vindrutetorkarna fast de är halvt fastfrusna etc. Bakluckan har börjat rosta pga av alla saltavlagringar som aldrig varit borttvättade.

Bilen har full servicebok och därmed välvårdad =)
Användarvisningsbild
av camaro69
#86993
SportHenke skrev:Att en stämpel i boken visar att bilen är välskött håller jag nog inte med om, beror nog mer på vem ägaren/brukaren har varit.
I jobbet har jag blivit tilldelat en Ford Focus -04, efter 8000 mil har jag tvättat den 5ggr, då givetvis i maskin med riktigt hårda borstar så man får bort skiten utan att behöva anstränga sig. Jag gör kallstart varje dag och drar den till 4500 rpm direkt i -15 då det inte är nåt bottenvrid i skiten, sätter på vindrutetorkarna fast de är halvt fastfrusna etc. Bakluckan har börjat rosta pga av alla saltavlagringar som aldrig varit borttvättade.

Bilen har full servicebok och därmed välvårdad =)
Precis, en välvårdad enägarbil, "ompysslad" dagligen. :lol: :lol:
Titta på bilen och skicket, föregående ägare.

Serviceboken säger inte ett dugg om hur bilen blivit behandlad. Bara att den fått en verkstadstillsyn ibland.
Folk har en övertro på serviceboken.
av Kena
#87018
Om en glödlampa råkar vara trasig efter service skulle det reta gallfeber på er? om en damask till en drivknut är trasig som enligt mitt protokoll inte är kollad retar mej mer, eller de ständiga tjuvstoppen vid minusgrader som inte ger felkoder retar mej mer, men de kan inte Volvo åtgärda. Och varför, jo de hade inte bemödat sej en provtur utomhus med bilen, det var väl för kallt....-20....jamen det är ju då felen uppenbarar sej. Fatta en sak, för att hålla nere statistiken på bla. bilprovningen kollas de sakerna upp vid service, och så klart snabba saker som ger pengar tex. spolarvätska.

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar

Skulle föreslå att du monterat fronten […]