PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 960sedan
Har problem med bromsarna på min 140, -73.

När man trampar till på bromspedalen så år det 1-2 sek. fördröjning innan bromsen tar. om man släpper pedalen när bromsen tagit, och trampar till direkt igen, så finns det ingen fördröjning. Om jag håller ner pedalen med motorn avstängd, och sedan startar, så finns fördröjningen där.

Har ny huvudcylinder och ny slang mellan servot och insuget.

Har bytt till ett annat begagnat servo, men problemet kvarstår. Har även ett skramlande metalliskt ljud på tomgång, som verkar komma från backventilen. (samma på båda servona, alltså från båda backventilerna) .

Har provat att suga och blåsa i ventilen, och den verkar funka som den ska. Har även provat med en ny ventil monterad på slangen, men ingen skillnad.

Lite surt att köpa nytt servo för flera tusen när jag inte är säker på att felet sitter där. Nästa steg blir att köpa renoveringssats till servot, ifall det läcker vid axeln som går rakt igenom.

Är det någon som har haft samma felsymptom, och lyckats hitta felet ? Tacksam för svar, då det börjar närma sig besiktningsdags.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
innan bromsen tar är pedalen helt stum då eller svampig?.
har ej haft det här symtomet själv har inte hört talas om det heller.
de mest erfarena volvo gubbarna här VERKAR inte ha haft det heller då de skulle svarat annars
men lite teorier torde de ha.

stavninga får du på köpet hasse.
av 960sedan
Pedalen är stum innan den sedan sjunker ner. Det är bra kraft i bromsen när den till slut tar.. Har luftat systemet flera gånger efter byte av huvudcylinder.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
bilen går bra och inte som när slangen till servot är trasig?.
vad jag fattar har du inte haft bekymret innan kom av sig själv?.
går det inte en tryckstång till bromcylindern nått med den/dom?
det känns normalt när du luftar pedalen sjunker som den ska?.
kom på just nu att jag hade en 240 GL 77a stora servot när jag tryckte ner spjärna det i mot hade aldrig rört servot/bromscylinder
köpte ett annat som jag aldrig hann montera felet försvann kom aldrig på va det var ingen annan heller ?:-/.
du har testat o bytt visst båda kan ju vara kass men man kan
undra hur stor risk det är men den kan ju finnas.
nej jag kommer inte på nå mer just nu är sågad vid fotknölarna här ?:-/

hasse.
av 960sedan
Ska prova att smörja gummitätningarna där stången går igenom servot, kanske trögar i gummit. Det gick inte trögt när jag provade med handkraft före montering, men jag smörjde nog inte före montering. Har även en teori om att det läcker vid tätningarna när stången är i hemmaläge, och när man trampar på pedalen, ändrar stången läge och det blir tätt. Då byggs kanske vacuumet upp, och efter någon sek. så får man bromskraften. Får se hur det ser ut när jag tar isär det. Kanske hjälper med en rep. sats, där ingår ju nya tätningar.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
rappotera tillbaka när du fått ihop bromsservot igen
har aldrig haft isär ett själv det ska visst vare ett mebran i det med.

savninga Bjur ja på Med vänlig hälsning hasse.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]