Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av challe64
Tjenare!
Jo som rubriken lyder behöver jag lite hjälp med pyfyllning utav köldmedium till min s60!
Ber om ursäkt på förhand för min totala okunskap inom detta område, jag skriver så mycket jag kan i hopp att någon kunnig kanske snappar upp detta och leder en vilsen själ tillbaka till en sval bil!
Jag köpte nyligen ett kit från envirosafe och tänkte fylla AC:n nu igår i frid och fröjd då jag blev tämligen bestört av att anslutningsslangen till själva porten inte passade. Förmodligen helt fel anslutning men jag hittar inte för kung och fosterland något annat ställe att kunna fästa slangen med manometern på.
http://i.gyazo.com/163556972bba86fa13e9f08804b60656.png
http://i.gyazo.com/d0f3824641be94e5f8996f4ce2fe7962.png
http://i.gyazo.com/ca05fef4b573230ff730f2ef57cec94c.png

På bifogade länkar framkommer det tämligen tydligt var jag har försökt att fästa slangen med manometern utan framgång.
Slangen skall vara anpassad för en port som används av gasen R134a, vilket man ser på etiketten på bilen att den gjorts, kan det vara så att den ändå är en anslutning för ga R12 och behöver en adapter för det?

Försökt få med så mycket info som möjligt, ber om ursäkt på om det redan finns en exakt tråd med just detta problem. Hittade dock inte exakt samma frågeställning när jag sökte, och inte svar heller för den delen på forumet...

Tacksam för svar!
Mvh Charlie
av xxargs
Först - envirsosafe är en gasolblandning mycket likt den som finns i campingasol - Ha _Inte_ öppen eld i närheten, ciggarett tänd, dålig avgaspackning på grenrör eller avgasarör etc. då du kommer att köra motorn under fyllningen, och skruva heller inte av kranen från tuben förrän tuben är tom och trycklös (ta ut det sista av trycket utomhus innan kran skruvas bort) - jobba utomhus och har brandsläckare på armlängds avstånd tillgängligt.

Dessa burkar/flaskor är oftast av punkteringsmodell vilket innebär att även om de har kranadapter på sig så blir dom inte helt täta alla gånger när man stänger till det igen eftersom det är punkteringsspetsen som trycker mot själva burken plåt som säte som gör tätningen - och det är inte alla gånger det blir en ren yta som tätar perfekt. Med andra ord - tänk dig för innan du ansluter och punkterar nästa burk om det handlar om att bara fylla en liten slatt, då det inte är säkert att det är något kvar i flaskan 1 månad senare när man tycker att det behövs fyllas lite mera...

Dom här burkarna är förmodligen _inte_ (då det är amerikansk lösning...) som primus Powergas-tub (campingasol) med självförslutande ventil och blir helt tät när man tar bort adaptern och kan behålla kvarvarade gasen i tuben i åratal.

---

Förmodligen har du hittat högtrycksporten (den är framme vid kylare vilket stärker misstanken) - Den har större diameter på kopplingen än lågtryckporten för att inte förväxlas av misstag och tråkigheter kan hända pga. den höga trycket högtrycksidan kan ha när motorn arbetar och lätt spränger en sprayburkflaska som envirosafe levereras i . Lågtrycksporten hittar du förmodligen längre in i bilen under huven och enklast är att följa de grövre AC-röret från torpedplåten mot kompressorn med eventuella burkar och annat på vägen och där kanske hittar en anslutning.

vissa bilmodeller/märken måste man ta av blinkers eller inneskärmen för att lågtrycksporten skall vara åtkommliga, då dessa kan placeras på de mest otänkbara och svårutlistade och ologiska ställena...

För att avgöra om det är R12 eller R134a-anslutningen så måste plastlocket skruvas bort - är gängorna på insidan och anslutningen ser ut som en förstorad tryckluftskopplings-hanne = R134a, är det gängor på utsidan och 45 grader slipad vinkel i toppen av anslutningen - en gamma R12-maskin som inte har fått adapter på sig när den fylldes med R134a....

På fabrik fyller man ett visst antal gram köldmedie via högtrycksporten (och anslutningen är större för att det skall gå fort att ladda i produktion) och därför är den oftast enklare att hitta än lågtrycksporten.

---

Om det är envirosafe så skall du inte fylla mer än 40% i vikt än vad det står som laddningsmängden för din bil - under förutsättning att systemet är nästan heltom - dvs. max 400 gram för din del - försök inte fylla den med 1 kg envirosafe - då den i stort sett blir helfylld med vätska och kompressorn slås troligen sönder, får slangbrott och andra otrevligheter när den går igång första gången...

väg flaskan med adapter på före och efter - bokför så att du vet hur mycket gas som gått in i maskinen.

ta fyllningen pö om pö och tryck inte i hela flaska på en gång - sluta fyll på när tjocka AC-röret som går ut från evaporatorn genom torpedplåten blir kallare och kanske tom. börja imma och svettas vatten när du har ventilationsfläkten på halvhög fart (ej fullt om du inte håller motorvarvet vid ca 1500 rpm under fyllningen), fyll inte på mer då.

Då envirosafe är en blanding mellan två olika gaser så har den en glidande kokpunkt (glide) vilket innebär att utloppet på evaporatorn (tjocka röret) blir inte lika kall som när den är fylld med R134a utan att den för den skull ha för lite köldmedie i sig. Med andra ord börja AC kyla som förväntat så sluta att fylla på. behöver du fylla på någon månad senare för att det börja kyla dåligt igen så vet du att du har en läcka och den bör hittas och åtgärdas.

Envirosafe består av en propan/butanbladning vilket är mycket lättare i vikt för samma volym vätska än R134a, som är nedtyngd för att många av kolvätets väteatomer är ersatt med mycket tyngre fluor-atomer - det är också fluorföreningen som gör köldmediet av HCF-typ (som R134a tillhör) tveksam ur miljösynpunkt då dessa är mycket stabilare och bryts inte ned i naturen alls eller väldigt långsamt och till dess agerar som glaset i ett växthus och håller värmen kvar på jorden istället för att stråla ut i rymden i lagom balans med solinstrålningen - det är detta som ger GWP-värdet.
Senast redigerad av 1 xxargs, redigerad totalt 0 gånger.
av challe64
Oj, tack så hemskt mycket för det xxargs!
Mycket mer infå än vad man får på respektive tillverkares hemsida/instruktion, uppskattas mycket!

Skall följa dina råd nån gång nu i veckan, tack igen!
av xxargs
jag han redigera lite efter att du läst - framförallt på säkerhetsresonemang-sidan.

När man skriver sådana saker så står man i valet och kvalet om man skall skriva något alls eller inte, men oftast skriver jag för att lite kunskap så kanske folk inte gör dom största dumheterna - men ibland hjälper inte det heller, då det alltid är någon jävla idiot förr eller senare som gör precis allt det man inte skall och lyckligtvis i dom fallen jag känner till när det smällt - inte har blivit av med kroppsdelar när flaskan sprängs i handen för man med en dåres envishet fixade en adapter för högtrycksidan (eftersom man inte hittat lågtrycksidan för att man inte vet vad man letar efter pga oförståelse) och koppla in på högtrycksidan och flaskan smäller och kanske kunnat tänt på hela garaget/huset och i ett fall efter en sådan händelse, så var det enda denne var bekymrad över, var om försäkringen gällde för bucklorna och lackskadorna som blev av smällen - inte att han själv fortfarande var i ett stycke utan avslitna fingrar och förstörd hand, köttfärs till ansikte av splitter från burken och kanske utsliten öga... och vara karl nog för att inse sin idioti och dumhet för att man inte läste på innan och ta det hela som läropengar ur egen ficka...

Med andra ord - det är inte ofarliga prylar a pyssla med och man bör har läst på tillräckligt mycket teori för att förstå hur en bil-AC fungerar innan man börja mickla med detta - det finns en Hayes-bok på svenska om bil-AC - läs denna innan man börja mickla själv - för er egen säkerhets skull - kunskap och förståelse hur det fungerar är det viktigaste säkerhetsutrustningen - då får man verktygen att kunna riskanalysera och undvika greppen och tilltagen som kan göra situationen farlig för sig själv och omgivningen !!!
har du inte nån snubbe som håller på med luftvärmepumpar i närheten, jag har en sådan tre gator bort
som hjälpte mig med en äldre V70 vi det tillfället när torkfiltret hade rostat sönder. först koppla han ihop allt och vi kunde hitta vart det pysste
sen bytte jag det som behövdes och han fyllde på systemet, bilen går än idag utan nån påfylning (svågerns bil) och det tog han 400 spänn för.

Anledning att du måste fylla på är antagligen att det läcker nånstans, vore jättebra om du kunde lokalisera felet och åtgärda, annars får du hålla
på och fylla hela tiden.

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]

Hej! Tack! Den har nu varit tillbaka på ve[…]

Är det fel på högspänningssid[…]

Hej! Mitt problem är nu löst(tror jag), […]