PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Noise
jepp jag ska byta packningen, jag måste lufta kylsystemet lite då och då och det luktar bensin i expkärlet :lol: så det är nog inget jag kan smita undan
Användarvisningsbild
av niklas gson
Hasse63 skrev:Har du olja i kylaren så är inte toppackningen som den skall vara,kör du så kan sprikan i packningen bli större och tillslut så kan du ha vatten i oljan.

Att dra 11kg med standard kvalite på topplocksbultarna ska man inte göra då de kan gå av och få ur en bult i blocket kan bli problem.

Dra som jag skrev tidigare eller klicka på länken så kan du läsa hur du ska gå till väga, och lyssna inte på folkraceåkare :D De gasar tills det rasar.

Varför chansa med biliga packningar då flera personer på olika forum har fått kylarvattnet direkt i tråget då de dragit åt toppen å b20. Några av dom har beskrivit hur du gått till väga och de har inte gjort något fel då de byt på B20..Andra packningar till andra märken och modeller kanske funkar. Jag rekomenderar då Elring vilket är samma som Volvo själva använde/r, finns på "alla" bildelsaffärer :wink:

niklas gson
Plana 12 mm :shock: Hur gjupa förbräningrum hade han kvar då? enligt mina beräkningar hade han en ½mm gjupa förbränningsrum då. Du kanske rent av slant du på tangentbordet eller byggde din far en diesel av motorn för cylindertrycket/kompet lär ha hamnat på 25kg och ventilerna lär ta i kolvarna. :lol:
skulle vara 2 milimeter :D
av volvo245Dl
jag tänkte höra om de är någon som vet om nm är samma som kg på en momentnyckel om jag ska dra toppen tex 11kg är de då 110nm? mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo245Dl skrev:jag tänkte höra om de är någon som vet om nm är samma som kg på en momentnyckel om jag ska dra toppen tex 11kg är de då 110nm? mvh
I princip, men ska det vara noga så är 11kg = 107,8 Nm. Så exakt är nog ingen "vanlig" momentnyckel ändå, så ställ du den på 110 Nm. Har du finare gradering än 5 Nm kan man ju fundera på att få det mer exakt.
niklas gson skrev:skulle vara 2 milimeter :D
Jag planade min 5mm, men det säger ingenting, om man inte vet vad man utgår ifrån. Jag utgick från en -74 "A" topp och då blev förhållandet c:a 10,5:1. och det är ganska Ok. Samma som "E" motorn, men utgår du från en "E" topp är 2mm ganska mycket. Det skulle bli c:a 11,5 - 12:1 och det finns det ingen bensin till. Funkar kanske med etanol.

Mvh
Lennart

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]