Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Jag tänkte att jag skulle berätta en liten historia som min kompis var med om för ett litet tag sen. Hans V70 Classic GLT (-99) hade hackat och gått ojämt samt att motorlampan hade tänds så han blev ju naturligtvis orolig, så snabbt in till de kunniga mekanikerna på Bilia i Sävedalen.

De behöll bilen ett dygn, sen var jag med när min kompis kom för att hämta ut den och killen (en mekaniker enl hans namnbricka) lämnade över nyckeln och sa att "nej vi lät den stå ett dygn och sen gick den jättebra, kan ju ha varit fukt eller dålig bensin". Då passade jag på att fråga om det kunde vara LMM'en. "Öhhhh....ehhh..L..ämm ämm?" frågade han med tom blick. "Ja" sade jag, "LMM, Luft Masse Mätaren". "Åh...ahh...ermmm...nej...det...tror jag inte....den....eehh...gör ju andra saker" och ungefär då kom hans kollega förbi och sa typ "DÖ...DE E JU ÄNNA KAFFE NU DÖ..NU FÅRRU ÄNNA SLUTA JÖBBA ÄNNA" varpå han tappade intresset och lämnade över nyckeln till min kompis.

Senare på kvällen ringer kompisen och berättar att bilen beter sig på precis samma sätt igen. När morgonen kommer ringer han till CMS i Biskopsgården och beskriver problemet varpå mekanikern säger efter 4 sekunder "Ja du, det där låter som LMM eller Luft Masse Mätaren, kom in så kikar vi på det". Sagt och gjort, samma eftermiddag lämnas bilen in, LMM byts och sedan fungerar bilen perfekt igen. Dessutom tvättade CMS bilen som en extra bonus.

Så även om kompisen blev av med 1400:- inkl montering så var han nöjd och glad.

Vad lär vi oss på detta? Personligen åker jag tyvärr till Bilia och servar min bil, men bara tills avtalet löper ut och sen är det "Hej CMS" som gäller för mig med. De har dessutom ordnat en småsak på garanti på min 06:a (och tvättat den efteråt) vilket Bilia misslyckades med.

Flame on!
av Kena
Nu snackar vi kärlek....det här är sevicekänsla. Får tårar i ögonen när man hör sånt här :)

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]