Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av turboblondie
Var på bilprovningen idag och CO-halten låg på 0.09 och Lambdavärdet på 1.5 så aningen lågt...
Konstigt den går... Borde den inte vara törstig med så låg co?
Användarvisningsbild
av lennarte
turboblondie skrev: CO-halten låg på 0.09 och Lambdavärdet på 1.5
Lågt CO-värde och högt Lambdavärde ?? Har du kat på den? Det fanns visserligen en version av K-Jetronic (KE-Jet.) som hade kat, men det var för USA och Kalifornien och jag vet inte ens om Volvo hade det. Annars om du har det (kat alltså) så betyder högt lambdavärde oftast läck på avgasröret och har du inte kat (och lambdasond) så betyder så lågt CO ätt du har läck på insugssidan. Om det inte är fel på bensitillförslen eller att CO-n är nerskruvad. Om jag inte är helt ute och reser, igen

Mvh
Lennart
av Andis
Utan att exakt veta hur det ser ut på en 86a B230E

Så funderar jag finns det vacum klocka på tändningen? Om är den hel?
Vad vissar den för tänd grader vid uppvarvning vid typ 3000 rpm med urkoplat vacum om det finns. Fungerar tändförstälningen på högre varv?

Se det här som några små tips på vidare letning.

Hur går den annars jämt oroligt? Varvar den ur på växlarna vid kickdown i låg fart eller är den trött även där?
Användarvisningsbild
av lennarte
turboblondie skrev:Finns varken LMM, kat eller lambda och vi har sprutat startgas runt insug osv utan resultat så jo co är nog så låg...
Kan det göra att den e törstig?
Då är det förmodligen antingen tjuyvluft någonstans, fel/trasig bränslepump/filter, att någon skruvat ner CO halten eller en kombination för den får ju för lite bensin. CO halten bör ligga på över 1% i alla fall. Vakuumdosan kan man kolla genom att suga i slangen (den sitter i anslutning till gasspjället) då ska ju tändläget ändra sig om man kollar med stroboskoplampa. Sedan är nog inte 1,1 l/mil så förskräckligt mycket på en automatväxlad 740. Om du provar att öka CO halten lite för att prova om det sluta "smårycka". Det är ganska lätt (om det nu är samma som på dom tidigare modellerna). Du behöver en förlängd insexnyckel (3 eller 4 mm, kommer inte ihåg) och skruva ut skruven (det rör sig om mindre än ett varv) Nu är det länge sedan jag skruvade med detta så andra kanske får "rätta mig" om jag har fel.

Mvh
Lennart
av turboblondie
Finns ingen vacum på denna då fördelaren sitter bak på toppen...
Varvar visst ur vid kick men varvar segt...
Min teori säger att vid så låg co-halt så måste den kämpa riktigt för att orka :roll:
Användarvisningsbild
av lennarte
turboblondie skrev:Finns ingen vacum på denna då fördelaren sitter bak på toppen..
päpplet skrev:Sitter en vacuumklocka inuti tändboxen på E motorn
Sitter det en vakuumklocka i tändboxen, måste det ju sitta en vakuumslang till den, eller styrs den på något annat sätt?

Mvh
Lennart

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]