- tor 29 maj 2014, 23:00
#868303
När jag hämtade min 142.a från vinterförvaringen några mil bort häromdagen rullade den till synes fint den första biten, men efter ett par mil på bla motorväg, började det osa bränt och bromsarna började ta ojämnt och tog allt sämre. Jag tog mig dock hem och stannade till slut i ett moln av rök utanför garaget, nästan helt utan bromsar. Höger framhjul var insvept i blå rök och stekhett, vänster framhjul var ganska varmt. Bakhjulen var kalla och fina.
Jag plockade isär frambromsarna och konstaterade att beläggen är ungefär halvslitna och skivorna ser trots värmen som varit, alldeles utmärkta ut. Alla kolvarna rör sig lätt och fint fram och tillbaka, men bara på det sättet att när jag trycker in en kolv i oket, rör den motsatta kolven sig utåt lika mycket. Om jag stoppar i det ena belägget eller en träkloss som spärr och försöker att pressa tillbaks de andra två kolvarna, går det endast med stor möda att göra det på de nedre kolvarna, medan de övre inte går att rubba, hur jag än tar i. Eftersom kolvarna rör sig lätt fram och tillbaka uppfattar jag att oken är OK, men jag kan förstås ha fel i det.
Jag tänkte mig sedan att det kanske kunde vara något stopp i huvudcylindern, så jag skruvade loss bromsrören från huvudcylindern och när jag då trycker på bromspedalen, sprutar det bromsvätska ur båda hålen där bromsrören satt. Jag prövade också att blåsa in tryckluft i huvudcylindern via hålen för bromsrören och då bubblar det i burken. Detta tolkar jag som att huvudcylindern är OK, men jag kan förstås ha fel.
Jag har också prövat att lossa bromsrören från den fördelarbox som sitter på sidan av motorrummet, men inte då heller klarar jag att rubba de övre kolvarna. Finns det någon som har en frisk idé om vad detta kan vara för fel?
Jag plockade isär frambromsarna och konstaterade att beläggen är ungefär halvslitna och skivorna ser trots värmen som varit, alldeles utmärkta ut. Alla kolvarna rör sig lätt och fint fram och tillbaka, men bara på det sättet att när jag trycker in en kolv i oket, rör den motsatta kolven sig utåt lika mycket. Om jag stoppar i det ena belägget eller en träkloss som spärr och försöker att pressa tillbaks de andra två kolvarna, går det endast med stor möda att göra det på de nedre kolvarna, medan de övre inte går att rubba, hur jag än tar i. Eftersom kolvarna rör sig lätt fram och tillbaka uppfattar jag att oken är OK, men jag kan förstås ha fel i det.
Jag tänkte mig sedan att det kanske kunde vara något stopp i huvudcylindern, så jag skruvade loss bromsrören från huvudcylindern och när jag då trycker på bromspedalen, sprutar det bromsvätska ur båda hålen där bromsrören satt. Jag prövade också att blåsa in tryckluft i huvudcylindern via hålen för bromsrören och då bubblar det i burken. Detta tolkar jag som att huvudcylindern är OK, men jag kan förstås ha fel.
Jag har också prövat att lossa bromsrören från den fördelarbox som sitter på sidan av motorrummet, men inte då heller klarar jag att rubba de övre kolvarna. Finns det någon som har en frisk idé om vad detta kan vara för fel?