Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dadde
Hej alla! Verkar som ett kanonforum det här!

Det är så att jag äntligen kanske skall köpa min drömbil, en xc90. jag har hittat en som verkar mkt intresssant. Eftersom jag är paranoid :D och det är mkt pengar så har jag kollat upp bilen så mkt jag kan. jag fick reda på genom volvo vad de har bytt osv, vid ett tillfälle hade de bytt stötfångare samt ljuddämpare, troligen varit påkörd tänker jag. Sist jag var och kollade på bilen (säljs på en firma) så såg jag att vä bakdäck var ojämt slitet, den ytrre delen var mer sliten än den inre. Detta för mig ju till tankarna att bilen kan ha varit krockad, kaske lätt, kanske svårt.... samt att chasit kanske slått sig vid krocken så det är därför däcken slits ojämt, vilket i sin tur gör detta till en dålig affär :cry:

Hur kan man ta reda på om den varit krockad?
Lagningen har gjorts på Bilia så då borde man väl kollat chasit också?
Det är från en firma jag skall köpa den. Om de säger att bilen inte varit krockad vid köpet och jag senare får reda på det, vad händer då?

Sedan en till fråga:
Vad kostar en dragkrok till XC90?
Kan man montera det själv?, har själv monterat det på en V70-00

Tack på förhand/ Dadde
av stlmusen
Dadde skrev:Hej alla! Verkar som ett kanonforum det här!

Det är så att jag äntligen kanske skall köpa min drömbil, en xc90. jag har hittat en som verkar mkt intresssant. Eftersom jag är paranoid :D och det är mkt pengar så har jag kollat upp bilen så mkt jag kan. jag fick reda på genom volvo vad de har bytt osv, vid ett tillfälle hade de bytt stötfångare samt ljuddämpare, troligen varit påkörd tänker jag. Sist jag var och kollade på bilen (säljs på en firma) så såg jag att vä bakdäck var ojämt slitet, den ytrre delen var mer sliten än den inre. Detta för mig ju till tankarna att bilen kan ha varit krockad, kaske lätt, kanske svårt.... samt att chasit kanske slått sig vid krocken så det är därför däcken slits ojämt, vilket i sin tur gör detta till en dålig affär :cry:

Hur kan man ta reda på om den varit krockad?
Lagningen har gjorts på Bilia så då borde man väl kollat chasit också?
Det är från en firma jag skall köpa den. Om de säger att bilen inte varit krockad vid köpet och jag senare får reda på det, vad händer då?

Sedan en till fråga:
Vad kostar en dragkrok till XC90?
Kan man montera det själv?, har själv monterat det på en V70-00

Tack på förhand/ Dadde
1: Gör en hjulinställning före köp.
2: Tag kontakt med föregående ägare och fråga om bilen varit krockad. Bilia har tystnadsplikt så de får inte lämna sådana uppgifter till någon annan än ägaren till bilen vid skadetillfället.
Den firma som säljer bilen nu vet kanske lika lite som du?
3: Har bilen varit krockad bak kan det vara problem om inte riktningen är utförd korrekt med att montera draget själv. Själv råkat ut för det med en importerad bil som det skulle monteras drag på, fick inte på det.
Ring runt ang. pris.
av Dadde
Tackar för svar!
Hur får jag reda på de gamla ägarna om jag inte har fax?
Skulle behöva snabbt besked, måste ringa ikväll?

MVH/Dadde
Användarvisningsbild
av CarMan
Dadde skrev:Tackar för svar!

MVH/Dadde
går väll att sms:a tror jag
kolla http://www.vv.se bör finnas info där
av ljungström
CarMan skrev:
Dadde skrev:Tackar för svar!

MVH/Dadde
går väll att sms:a tror jag
kolla http://www.vv.se bör finnas info där
Går inte få fram via internet eller sms (om man inte har inloggning på infotorg vilket många bilfirmor har)

Om du ringer vägverkets kundtjänst kan du få ut ägarhistoriken.
Användarvisningsbild
av #27
Drag fast 2440:- drag delbart 4740:-
Kabelsats 05- 325:-
Styrenhet 585:-

Kabelsats -04 725:-

Designad skyddskåpa till delbart drag 63:-

Om de är svårt att montera är svårt att svara på för du måste såga i stötfångarn och när du ska lyfta upp kroken så bör man vara två men de är en bra monteringsanvisning med..

http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/38 ... 90_ACC.pdf
Användarvisningsbild
av Jensen
Stlmusen:
Vart har du fått att Bilia har tystnadsplikt gällande om bilen
varit krockad eller ej???
Det brukar inte vara några problem alls att få reda på om bilen varit krockad el ej, självklart så bör bilen ha blivit lagad utav en aukt verkstad för att säljaren skall få fram dom rätta uppgifterna.
av Dadde
Tackar för alla svar!
Nu har jag fått lite mer info :D. Bilia har inte behövt rikta bilen, verkar vara en mindre krock, och den är ju lagad på bilia med självrisk så borde väl gjort ett bra jobb!.....
Men däcket är ju fortfarande lite sned-slitet, men de har nyligen bytt hjullager samt styrleder så det kanske är det som är orsaken....

För övrigt var vi och provkörde den igår :lol: :lol: :lol: :lol: Vi fastna ju naturligtvis direkt!!!!

En annan fråga, det är ju integrerad telefon, så man måste sätta i simkortet för att ringa, nu är det ju så att man bara äger ett simkort samt att flickvännen har ett och jag ett, finns det någon smidig lösning på detta??

En till fråga är att det varit 6 ägare! 5 bilfirmor och en privatperson, den har inte varit leasad, tankar om det????

Vilka mer fel brukar det finnas på dessa, det är en -03, och vad skall man tänka på?

MVH/Dadde
av ljungström
Antingen skaffar du ett nytt kontantkort till bilen eller så ett "tvillingkort" av antingen ditt kort eller tjejens.

En bil som vandrat mellan hela 5 bilfirmor känns lite skum. Att en större bilfirma säljer vidare vissa inbytesbilar till mindre handlare är ju vanligt men 5 st...
av stlmusen
Jensen skrev:Stlmusen:
Vart har du fått att Bilia har tystnadsplikt gällande om bilen
varit krockad eller ej???
Det brukar inte vara några problem alls att få reda på om bilen varit krockad el ej, självklart så bör bilen ha blivit lagad utav en aukt verkstad för att säljaren skall få fram dom rätta uppgifterna.
Man får skriva på ett papper i samband med att man får anställningsvillkoren, och det görs varje år. Åtminstone på Bilia personbilar syd.
Antar att det gäller hela Bilia-koncernen.
Den som lämnar ut sådana uppgifter begår tjänstefel.
Du kan kontrollera detta med vilken verkstadschef som helst på Bilia. Återkom gärna när du fått svar från nån Bilia-återförsäljare, du ska ju inte fråga nån säljare utan fråga Service-/eftermarknad-/verkstadschef.

Bilen är din egendom och det är du som bestämmer om uppgifter ska komma ut eller inte. Det är inte verkstaden som ska göra det. De ska väl inte lämna ut uppgifter utan din vetskap över ditt huvud?

Fick nu OTA notis. Den installerar den senaste! I[…]

Det blidde en Autel AL549 som kommer nästa ve[…]

Är det någon som vet vilken BT versio[…]

Hej. Köpte mig en beg Volvo V60 T6 i slutet […]