Moderator: Moderatorer
VolvoB20 skrev:Jag tar värdet för motorns snittförbrukning från färddatorn som ju ej räknar med värmarens förbrukning. Färddatorn säger t.ex. att motorn har dragit 0.57 l/mil i 99.31 mil = 56.61 l. Mellanskillnaden upp till de tankade 63 litrarna har gått till värmaren.
Hur vet du att det är 6.34 och 6.39 l som gått till värmaren ?
A80TD skrev:Jag har gjort liknande jämförelse, dvs mellan vad färddatorn visar och den verkliga förbrukningen. Kom fram till ungefär samma siffra, dvs 0.11 l/mil dopck med variation mellan varje tankning. MEN, jag har också fått en diff på uppåt 0.2 l/mil t.ex. om jag belastat motorn hårdare (husvagn / släp, eller kört fortare). Så 0.11 l/mil låter som en bra siffra om man alltid kör på "samma sätt", men för att räkna ut bränsleåtgången till värmaren känns det för osäkert, i alla fall med min bil.VolvoB20 skrev:Jag tar värdet för motorns snittförbrukning från färddatorn som ju ej räknar med värmarens förbrukning. Färddatorn säger t.ex. att motorn har dragit 0.57 l/mil i 99.31 mil = 56.61 l. Mellanskillnaden upp till de tankade 63 litrarna har gått till värmaren.
Jag har bra koll på färddatorns siffror efter otaliga jämförelser med tankad volym/körda mil. Felvisningen är 0.11 l/mil.
Jag skulle dock ha angett värmarens förbrukning med högst en decimal.
A80TD skrev:Respeekt!! 8)VolvoB20 skrev:Jag tar värdet för motorns snittförbrukning från färddatorn som ju ej räknar med värmarens förbrukning. Färddatorn säger t.ex. att motorn har dragit 0.57 l/mil i 99.31 mil = 56.61 l. Mellanskillnaden upp till de tankade 63 litrarna har gått till värmaren.
Jag har bra koll på färddatorns siffror efter otaliga jämförelser med tankad volym/körda mil. Felvisningen är 0.11 l/mil.
Jag skulle dock ha angett värmarens förbrukning med högst en decimal.
20250712_195033.jpg Skaffat mig en ny lampa p&a[…]