Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
vet inte, men gisar på 0,5 liter/timme
Användarvisningsbild
av A80TD
Eftersom jag har mani på att kolla bränsleförbrukningen på allt jag kör så har jag givetvis börjat försöka hålla koll på detta också, nu när jag har fått den lagad. :lol:
Nu har jag ingen timer - den går alltså bara som hjälpvärmare när motorn är igång.

Jag har kollat ett par gånger:
* 140.46 mil, 85 liter totalt, varav 6.34 l till värmaren = 0.45l/100km eller 7.5% av total förbr. Utetemp +5 till -5 grader.
* 99.31 mil, 63 liter totalt, varav 6.39 l till värmaren = 0.64l/100km eller 10.1% av total förbr. Utetemp kring -5 (sista 14 milen -25).

Alltid med motor- och kupevärmare och jag har mestadels jobbpendlat (7 mil enkel väg).

Ett par andra iakttagelser: Vid körning på blandat 70 och 90-väg går värmaren i ca 20 km om det är -5 grader trots att motortempen kommit upp i normalnivå efter ca 15 km.
Om det är kallare än -26-27 grader orkar inte motortempen upp till normalnivå trots dieselvärmaren och trots att jag drar ner kupefläkten till 3an ( i auto går den i hastighet 5 eller 6).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
[quote="A80TD"]
Jag har kollat ett par gånger:
* 140.46 mil, 85 liter totalt, varav 6.34 l till värmaren = 0.45l/100km eller 7.5% av total förbr. Utetemp +5 till -5 grader.
* 99.31 mil, 63 liter totalt, varav 6.39 l till värmaren = 0.64l/100km eller 10.1% av total förbr. Utetemp kring -5 (sista 14 milen -25).
quote]

Hur vet du att det är 6.34 och 6.39 l som gått till värmaren ?
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
Jag tar värdet för motorns snittförbrukning från färddatorn som ju ej räknar med värmarens förbrukning. Färddatorn säger t.ex. att motorn har dragit 0.57 l/mil i 99.31 mil = 56.61 l. Mellanskillnaden upp till de tankade 63 litrarna har gått till värmaren.
Jag har bra koll på färddatorns siffror efter otaliga jämförelser med tankad volym/körda mil. Felvisningen är 0.11 l/mil.
Jag skulle dock ha angett värmarens förbrukning med högst en decimal.
av Marbas
A80TD skrev:
VolvoB20 skrev:
Jag tar värdet för motorns snittförbrukning från färddatorn som ju ej räknar med värmarens förbrukning. Färddatorn säger t.ex. att motorn har dragit 0.57 l/mil i 99.31 mil = 56.61 l. Mellanskillnaden upp till de tankade 63 litrarna har gått till värmaren.
Jag har bra koll på färddatorns siffror efter otaliga jämförelser med tankad volym/körda mil. Felvisningen är 0.11 l/mil.
Jag har gjort liknande jämförelse, dvs mellan vad färddatorn visar och den verkliga förbrukningen. Kom fram till ungefär samma siffra, dvs 0.11 l/mil dopck med variation mellan varje tankning. MEN, jag har också fått en diff på uppåt 0.2 l/mil t.ex. om jag belastat motorn hårdare (husvagn / släp, eller kört fortare). Så 0.11 l/mil låter som en bra siffra om man alltid kör på "samma sätt", men för att räkna ut bränsleåtgången till värmaren känns det för osäkert, i alla fall med min bil.

Volvo borde ha exakta siffror på detta, ingen som kan kolla upp? Jag har för mig (från andra diskussioner här) att brännaren drar ca 2 dl/h, men var kommer dem siffrorna ifrån...?
av Dykaren
Kul att det är fler som undrar över detta och försöker bringa klarhet i det. Vi får försöka forska vidare i ämnet! Ett par dl/h är ju ingenting, skönt som bara den är det!
Användarvisningsbild
av Larre
A80TD skrev:
VolvoB20 skrev:
Respeekt!! 8)

Jag trodde att färddatorn baserar snittförbrukningen på de senaste tio körda milen och att dessa tio mil sedan rullar på, dvs kör jag tio mil i stan och sedan tio mil på landsväg så har det ingen betydelse hur mycket bränsle som gick åt då jag körde i stan, den visade snittförbrukningen i färddatorn kommer bara att baseras på min landsvägskörning. Krystat exempel. Men det skulle ju göra stor skillnad. Det var åtminstone vad en Volvoman förklarade för mig när jag köpte min V70 GLT -98. Han sa att alla snittfunktioner funkar så, även snitthastighet i färddatorn. Därför har jag aldrig tagit förbrukningen i färddatorn med mer än ett par nypor salt. Men det har nog hänt en del sedan dess... :oops: Så nu börjar analysen.
av schnazzen
Enligt tillverkaren tar värmaren 0,6L/h bensin alternativt 0,65L/h om det är en diesel.
http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/clim ... 249397.htm

Har dock gjort egna mätningar som visade:
<0,6L/h bensin (XC90 T6) med en relativt ny värmare.
ca 1L/h på en XC70 D5 med 3 år och 16 000 mil på nacken.

Testet gjordes genom att manuellt aktivera värmaren 5 gånger utan att bilen någonsin varit startad någon gång däremellan. Sedan tanka igen och se hur mycket som gått i tanken. (med samma pump)
Användarvisningsbild
av A80TD
Kollade förbrukningen igen, nu när det har varit lite kallare.

181.78 mil, 120.01 liter totalt, varav 13.8 l till värmaren = 0.76l/100km eller 11.4% av total förbr. Utetemp -10 och kallare, oftast -25 till -32.
Snitthastigheten var 65km/h vilket ger ca 28 timmars körning och alltså ett snitt på ca 0.5l/h. Om man dessutom lägger till en del tomgångskörning och räknar med att värmaren gått nästan hela tiden, så verkar det ju stämma bra med volvos uppgifter.

20250712_195033.jpg Skaffat mig en ny lampa p&a[…]

D4 VEA dricker olja

Kör 5w-30 nu har räknat ut med gapet p&a[…]

Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, ko[…]

Strålkastare

Hej Jag kan försöka hjälpa dig isf[…]