Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
Att låna 90.000kr extra i 10 års tid kostar ju också en slant (typ 20tusen) så det är inte bara besparingar med att köpa nytt.
av SweRonin
para skrev:Att låna 90.000kr extra i 10 års tid kostar ju också en slant (typ 20tusen) så det är inte bara besparingar med att köpa nytt.
Jag hoppas att alla som köper bil privat amorterar hela lånet på Max 6-7år

Jag försöker ha högst 5år.
Vem vill ha billån 10år+?
av perhall
Amorteringstiden för billånet är ju egentligen ointressant som isolerad företeelse. Om man nu inte tycker att det finns en poäng i att bilkostnaderna återspeglar den månatliga resursåtgången. Intressantare är då hur ens balans- och resultaträkningar ser ut i stort. Är man skuldsatt över öronen i övrigt är det ju inte någon poäng att ha köpt bilen kontant (fr a inte om det är högräntelån) och omvänt, om man har god förmögenhet i övrigt och får ett mycket förmånligt billån kopplat till förmåner som lägre försäkringspremie, rabatt på drivmedel etc. kan man ju ha ett sånt länge.
PH
Användarvisningsbild
av crumpets
Som perhall säger. Den summa bilen kostar dig är ju egentligen värdeminskningen. Hur lång tid man betalar av på är ju skitsamma. Dock finns ju en risk att man lurar sig själv om man inte betalar av i värdeminskningstakten. Lånedelen av min bils pris försöker jag hålla till precis förväntad värdeminskning så att jag kan byta in den och köpa en ny lika dyr och få samma månadskostnad ungefär när som helst under mitt ägande. Eller om nåt skulle gå åt helsike privat, sälja den och veta att jag får tillbaka lika mycket kontanter som jag stoppade in i den från början ungefär.
Hur man gör är ju upp till en själv, men helt klart finns det ju en risk i att betala av långsammare än värdeminskningen. Då kan man stå en vacker dag utan bil, men lån kvar. Inte alls en bra sits.
Användarvisningsbild
av MartinS
Alternativränta är ju något att också ta med i kalkylen, även om de kanske inte är de högsta i dagens läge...

Men oavsett hur f-n man än räknar blir det i princip ALDRIG billigare att köpa något dyrare om man skall sammanfatta det, igen...
Användarvisningsbild
av Guru
MartinS skrev: Men oavsett hur f-n man än räknar blir det i princip ALDRIG billigare att köpa något dyrare om man skall sammanfatta det, igen...
Inte billigare, men kanske bättre och garanterat roligare!
av Lövet
MartinS skrev:Men oavsett hur f-n man än räknar blir det i princip ALDRIG billigare att köpa något dyrare om man skall sammanfatta det, igen...
+1
av chaffis75
Jag måste ju säga att både MartinS och Guru har rätt så i slutändan så är det väldigt upp till köparen vad han prioriterar.

Fredrik
Användarvisningsbild
av Grodan99
Är ju en väsentlig skillnad på värdeminskning på en ny bil, då en ett par år gammal bil har sjunkit mycket redan de första åren. Något man måste ta med i totalkalkylen.
av valln
Om man köper en ny lagerbil och som innebär rabatt tycker jag att bilen faller ganska konstat i ungefär 8 år. Säg 33000 kr per år ungefär. Visst kanske det går att hitta en fd hyrbil som fallit mer, men då är ju skicket däräfter...

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]